2017/2018 MA-MMPAO1601U Forandring og forankring
English Title | |
Strategy Implementation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 04-08-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagets baggrund: Dette fag er en forsættelse af faget innovativ strategi og de to fag komplementerer derfor hinanden. I faget innovativ strategi blev strategien designet ud fra V-modellen. De strategiske udfordringer blev reformuleret og der blev formuleret en strategisk konstruktion, der skal løse problemerne, men opgaven slutter ikke der. Som leder har man ikke kun ansvar for at formulere en strategi, men har også ansvaret for at forankre den, samt nye politikker, nye organisationsformer og nye produktionsformer. For det meste foregår dette arbejde parallelt. En af de store udfordringer er hvordan det reelt skal gribes an i praksis? V-modellen giver ikke svar på dette spørgsmål. Det er ikke tilstrækkeligt at foretage en dekonstruktion og udvikle prototyper, hvis den offentlige sektor skal blive bedre til at håndtere nye tiltag.
Fagets idé og formål: Faget tager udgangspunkt i nyere forskning om, hvad ledere gør for at forankre en strategi og andre nye tiltag. Et nøglebegreb i forandring og forankring er implementering eller synonymet eksekvering. Implementering er dog ikke et entydigt begreb. Det skyldes, at begrebet dækker over en hel række aktiviteter, der i forvejen foregår i organisationer, men ved at kalde aktiviteterne for implementering knyttes aktiviteterne til et strategidokument. Implementering er dog mere end projektledelse og formulering af KPI’er. Det handler om, hvordan man kan få strategien til at give mening i en anden kontekst end der, hvor den blev formuleret. Derfor fokuserer dette fag på forudsætninger for at nye tiltag kan lykkes, samt hvordan nye tiltag kan forankres i organisationen.
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Faget er tilrettelagt som en kombination af forelæsninger, diskussioner og arbejde med små opgaver og refleksionsøvelser. Under forløbet forventes aktiv deltagelse, der forudsætter, at litteraturen er læst. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|