2017/2018 MA-MMPAO2001U Ledelse i en offentlig og politisk kontekst
English Title | |
Leadership in a Public and Political Context |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-08-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget har til formål at sætte de studerende i stand til at analysere og reflektere over relevante politiske og offentlige kontekster for deres professionelle ledelsesrum – herunder de vilkår og muligheder, som ændrede politiske rammebetingelser, velfærdsøkonomi og aktuelle reformer giver.
Faget tager udgangspunkt i et bredt samfundsmæssigt politikbegreb og en multi-kontekstuel forståelse af den offentlige sektor. Offentlig regulering og politik overskrider i dag de klassiske konstitutive grænser for retsstaten og inddrager stadig flere områder i grænsen mellem det nationale og globale, mellem det politiske og det økonomiske og mellem det individuelle og det sociale i forsøg på at skabe politikker for og forhandlinger om samfundsmæssig regulering, velfærd og sikkerhed. Faget giver de studerende et overblik og en overordnet forståelse af statsformens udvikling, velfærdsstatens økonomi og den offentlige sektors udvikling og aktuelle udfordringer. Faget introducerer teoretiske begreber om stat og politik, samfundsøkonomi og velfærdsmodel, institutioner og forandring, politisk kommunikation og det kommunikativt differentierede samfund. Ved at bringe disse perspektiver i spil overfor generelle udviklingstræk og aktuelle udfordringer, bliver de studerende i stand til at analysere, reflektere over og få øje på nye handlemuligheder i deres egen ledelseskontekst.
Faget er inddelt i fire sammenhængende temaer, der omhandler vigtige kontekster for professionelle ledelsesrum:
De studerende skal kunne udpege og forstå relevante kontekster for eget ledelsesrum ud fra begreber og analyser inden for disse fire temaer. Hvert tema har fokus på spørgsmålet om kontekst og ledelsesrum, forstået som samfundsmæssige, økonomiske, institutionelle og diskursive mulighedsbetingelser for professionel ledelse.
Faget leverer et fundament af diagnostisk viden og teoretiske perspektiver om ledelse i en offentlig og politisk kontekst med henblik på at give de studerede analytiske og refleksive kompetencer, der kan bygges videre på i de efterfølgende semestre. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning/gruppearbejde | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|