Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal kunne:
- producere tekster på engelsk inden for de genrer, som hyppigt
forekommer i virksomheder og organisationer;
- producere tekster, som overholder de vigtigste sproglige,
stilistiske og formelle konventioner for de pågældende genrer;
- tilpasse målsprogsteksten til modtageren og
kommunikationssituationen under hensyntagen til kulturelle
forskelle og tekstens funktion;
- udtrykke sig skriftligt på fremmedsproget uden basale
grammatiske fejl og uden fejl, der i nævneværdig grad forstyrrer
kommunikationen;
- anvende relevante fagsproglige termer korrekt
- demonstrere evne til at anvende ordbøger og andre hjælpemidler
på en hensigtsmæssig måde.
|
Prøve/delprøver |
Tekster i
organisationen:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
|
Længden af opgavebesvarelsen må maks. svare til 1
side. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel skriftlig stedprøve på basis af en udleveret case /
kommunikationssituation på
dansk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Undervisningen foregår primært på engelsk, men der indgår også
kursusmateriale på dansk, fx i form af caseopgaver og artikler om
danske erhvervsforhold med henblik på at formidle information om
danske forhold til en international engelsktalende målgruppe.
Kurset udprøves på engelsk.
Der arbejdes med et udvalg af skriftlige genrer, der typisk
forekommer i virksomheders og organisationers skriftlige
kommunikation. Den studerende skal derfor opbygge viden om
genrernes forskellige sproglige og stilistiske karakteristika,
f.eks. formelle krav til genren, format, sammenhæng og struktur,
planlægning af tekster samt kontekstviden, fagterminologi på dansk
såvel som på engelsk og målgruppetilpasning. Der lægges
ligeledes vægt på engelsk som lingua franca i interkulturel
kommunikation.
På baggrund af den gennemgåede teori og de gennemgåede metoder skal
den studerende producere skriftlige tekster på engelsk med
udgangspunkt i cases og lignende oplæg. Den selvstændige
tekstproduktion er et væsentligt element i kurset. Derudover træner
de studerende sproglig bevidsthed og kritisk sans som en metode til
at kvalitetssikre egne og andres tekster.
I forbindelse med tekstproduktionen arbejdes der også med konkrete
grammatiske problemstillinger, der er relevante i forhold til de
skriftlige opgaver. Endvidere arbejdes der med revision af tekster
og kritisk brug af ordbøger og andre hjælpemidler.
|
Undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af forelæsninger,
holdundervisning, workshops, diskussioner/oplæg fra studerende,
peer evaluation samt mundtlige og skriftlige øvelser. For at sætte
kurset ind I en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af
kurset være bygget op om en eller flere caseopgaver.
De studerende får individuel feedback på et antal skriftlige
øvelsesopgaver. |
Feedback i undervisningen |
Individuel skriftlig feedback på øvelsesopgaver,
kombineret med peer feedback og generel feedback fra
underviseren. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
186 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
20 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Bovée, Courtland & John V. Thill (2016). Business
Communication Today, 13th ed. Pearson
- Swan, Michael: Practical English Usage, 3rd ed.
Oxford
-
Tekster i organisationen - Writing Professional Texts in
English - compendium. Academic
Books
|