2017/2018 BA-BFILO1075U 1. årsprojekt og videnskabsteori
English Title | |
1st Year Project and Philosophy of Science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Om læringsmålene for tilegnelsen af den
videnskabsteoretiske del af pensum specifikt, jf. afsnittet
'Kursets indhold, forløb og pædagogik.'. For 1.
års-projektet gælder følgende læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Videnskabsteori: Den studerende skal tilegne sig og kunne anvende forskellige
videnskabsteoretiske positioner, med særligt henblik på at den
studerende skal udvikle et kendskab til betingelserne og
kriterierne for frembringelsen af videnskabelige resultater
indenfor den studerendes eget faglige felt og relaterede faglige
felter. Spørgsmål om forholdet mellem videnskabelige og andre
teoretiske former for viden, opfattelser af videnskabelighed,
objektivitet, videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet
og forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer og
forskellige sandhedskriterier er således i centrum. Den studerende
skal desuden have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen
på kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige,
fænomenologisk-hermeneutiske, moderne samfundsvidenskabelige
tilgange til økonomiske, politiske og filosofiske analyser. Kursets
anlæg er tværfagligt med hovedinteresse inden for filosofi og
samfundsvidenskab. Her lægges igen særligt fokus på
problemstillinger, paradigmer og metodologiske overvejelser
indenfor spændingsfeltet imellem filosofi og erhvervsøkonomi.
1. årsprojektet:
At det er læreprocessen, der er i centrum, skal imidlertid ikke forstås i retning af en nedprioritering af de faglige mål eller krav. Projektet vil kun kunne blive succesfuldt, hvis man opfatter sig selv og sin gruppe som forskere med det faglige mål at besvare ens problemstilling. Dette kræver, at man er i stand til at anvende den faglige viden gennem studieåret har tilegnet sig, på et analytisk og syntetiske niveau. Altså at man er i stand til at omsætte og sammensætte teorier og begreber til nye konkrete sammenhænge og bruge dem refleksivt.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil forløbe som 20 dobbelttimer,
hvortil det forventes at man har læst til undervisningen og
deltager aktivt med spørgsmål mv., ligeligt fordelt med 2
dobbeltforelæsninger per uge. Første dobbelt-time pr. uge vil i
overvejende gennemgå en afgrænset videnskabsteoretisk position
(positivisme, hermeneutik osv.) med udgangspunkt i kursets grundbog
(Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard 2010). Disse
timer vil blive foretaget som klassiske forlæsninger.
Den anden dobbelttime pr. uge vil skiftende uddybe ugens videnskabsteoretiske position med en gennemgang af tilknyttet primærtekst eller med fagets begreber gennemgå en videnskabelig case tilknyttet til HA(fil.)’s faglighed. I form vil ugens anden dobbelttime i højere grad indbyde til diskussion og de undervisningsgange, der i lektionsplanen er markeret med ’CASE’ (jf. afsnittet 'Foreløbig litteratur), vil påkræve oplæg fra de studerende. Powerpoint-præsentationer vil indgå i samtlige undervisningsgange og disse vil blive gjort tilgængelige for de studerende via CBS LEARN. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback til de studerende gives i særlig i forbindelse med: (1) Fagets "CASE"-gange, hvor det påkræves at de studerende øver sig i at anvende videnskabsteoriens generelle begreber på konkrete cases og tematikker fra erhvervsøkonomien. Det er gøres ved studenteroplæg, som kommenteres af underviser. (2) Ved godkendelse af den såkaldte 'foreløbige problemformulering', hvor der gives mundtlig sparring om valgte problematik og (3) naturligvis i forbindelse med den endelige eksamen. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Pensum er baseret på en grundbog og et kompendium. Grundbogen
er Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (red.)
(2015), Videnskabsteori - i statskundskab, sociologi og
forvaltning. Pensum fra denne bog er specificeret nedenfor. Alle
øvrige nævnte tekster optrykkes i kompendiet. Samlet pensum: 500
sider.
|