2017/2018 MA-MMASO1016U Masterprojekt
English Title | |
Master Thesis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Skat
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-02-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
For at sikre den metodiske og analytiske tilgang, skal de studerende udarbejde en artikel på ca. 10 sider. Artiklen udarbejdes i grupper på 2-3 studerende. Grupperne skal endvidere opponere på en anden gruppes artikel. Der gives en ikke medtællende karakter for både artikel og opponentindlæg. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagbeskrivelse Formålet med masterprojektet er, at de studerende dokumenterer kompetence i anvendelsen af uddannelsens samlede teori-, analyse- og metodeapparat i kombination med anvendelsen af egne erfaringer og læringsmæssige mål på en selvvalgt problemstilling af skatteretlig karakter.
De studerende skal opnå en kritisk analytisk kompetence inden for fagområdet skatteret. Derudover skal de studerende samtidig opnå en forståelse for problemstillingen med en særlig skatteretlig fortolkningslære og kunne anvende principperne om rette indkomstmodtager. De studerende skal opnå viden om og forstå problemstillingen om forholdet mellem civilret og skatteret. De studerende skal gennemføre en fagligt forankret argumentation for den valgte problemstillings relevans og formidle de teoretiske, analytiske og metodemæssige overvejelser, der ligger til grund for afhandlingens analyse af problemstillingen.
Ved bedømmelsen af masterprojektet lægges der, ud over det faglige indhold, også vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, idet det faglige indhold dog vægtes tungest.
Faget indledes med undervisning i den skattejuridiske metode, som følges op med en artikel, som skal udarbejdes af de studerende.
For at sikre den metodiske og analytiske tilgang, skal de studerende udarbejde en artikel på ca. 10 sider. Artiklen udarbejdes i grupper på 2-3 studerende. Grupperne skal endvidere opponere på en anden gruppes artikel. Der gives en ikke medtællende karakter for både artikel og opponentindlæg.
Efter bestået artikel og opponentindlæg, udarbejder de studerende problemformuleringen til masterprojektet, som godkendes af underviseren. Derefter udarbejdes selve masterprojektet.
Selve masterprojektet skrives enkeltvis eller i to-mandsgrupper. Studienævnet anbefaler denne gruppestørrelse. Derimod vil en gruppestørrelse på tre eller fire studerende kræve dispensation. Dispensationen søges hos studieledelsen, som efter bemyndigelse fra studienævnet kan give dispensation, når helt særlige forhold gør sig gældende. Helt særlige forhold kan være væsentlige ændringer i personlige eller arbejdsmæssige forudsætninger for at indgå i en bestemt gruppe.
Der gives vejledning i forbindelse med projektet i max. 15 timer pr. projekt, inklusive eventuel bi-vejledning. Det er muligt at afgive ønske om vejleder, men der kan først gives endeligt tilsagn efter den endelige plan er udarbejdet. De studerende kan efter ansøgning få tildelt yderligere timer til vejledning.
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Skatteretlig metode: Holdundervisning/forelæsning i dagstimerne | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|