Læringsmål |
Den studerende skal kunne: selv formulere et for
deres uddannelse relevant empirisk og teoretisk undersøgbart
problem.
- definere et praktisk eller teoretisk problem, således at det
kan undersøges på en pålidelig måde
- formulere og argumentere for sin forskningsstrategi og
metodevalg.
- benytte relevante fagtermer fra videnskabsteori i sin
argumentation
- Argumentere metodologisk, altså forklare hvorfor netop de
valgte metoder er relevante for at få svar på det stillede
problem.
- vurdere hvilken slags viden de valgte metoder vil give og hvad
man får ud af at kombinere metoderne
- tage stilling for og imod konkurrerende
paradigmer
|
Prøve/delprøver |
Videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af gruppesynopsis til den ordinære eksamen, men været
syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af den
allerede indleverede synopsis.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af synopsis
på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige
sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere fastsat frist
indleverer en individuelt udarbejdet synopsis.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af synopsis til den
ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles omprøven normalt på basis af den indleverede synopsis. Den
studerende kan dog vælge inden for en nærmere fastsat frist i
stedet at indlevere en ny individuelt udarbejdet
synopsis.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel mundtlig prøve på basis af essay i et selvvalgt emne
udarbejdet i grupper.
Prøvesprog: Dansk
ved den mundtlige eksamen forventes det at den studerende
fremlægger hovedpunkterne i gruppesynsopsen og vurderer dens
holdbarhed og pålidelighed og kommenterer evt. fejl fundet siden
afleveringen på en sådan måde at eksaminatorerne overbevises om, at
den studerende har bidraget rimeligt til det skriftlige produkt..
Derefter diskuteres nogle af de punkter nævnt i synsopsen, som den
studerende gerne selv vil gøre noget mere ud af. Den studerende kan
også vælge at fremlægge konsekvenserne af at anlægge et yderligere
paradigmatisk synspunkt eller metode på problemet og vurdere,
hvilken indflydelse, det ville have på det samlede resultat. Det
kan forventes at eksaminatorerne vil stille mindst et spørgsmål i
pensum, der ikke er behandlet i
synopsen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Det overordnede mål med Videnskabsteori er at gøre den
studerende til en refleksiv videnskabsbaseret praktiker. Det vil
sige, at der arbejdes med analysemetoder således at den studerende
skal kunne reflektere kritisk over forskellige teorier og metoders
grundlag og relevans i relation til analyse af en konkret
problemstilling. Ligeledes skal kurset sætte den studerende i stand
til at vælge og begrunde hvorfor han/hun foretrækker en bestemt
anskuelse af et problemfelt og de tilhørende teorier og metoder
vedrørende organisationsrelevante
kommunikationsproblemstillinger.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen består af forelæsninger, øvelser,
vejledning til synopsisskrivning, de studerendes eget gruppearbejde
og studenterfremlæggelser med mundtlig feedback. |
Feedback i undervisningen |
De studerende har mulighed for at stille
spørgsmål før, under og efter undervisningen herunder på mail. Der
kan stilles spørgsmål til læreren under øvelsesfremlæggelserne, der
fremme indbyrdes diskussioner mellem de studerende.Der ydes
vejledning til grupperne under problemformuleringen og udformning
af gruppesynopsen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
25 timer |
Forberedelse (herunder øvelser) |
77 timer |
Afleveringsopgaver |
50 timer |
Eksamen incl. eksamensforberedelse |
55 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Pensum:
1. Brier, S. (2017). Tværvidenskabsteori,
Samfundslitteratur
2. Brier & Juul Petersen (2017):
Kompendium EOK videnskabsteori. (KOMP).
|