Læringsmål |
Efter at have fulgt kurset forventes den
studerende at kunne
- Fremlægge og analysere de gennemgåede virksomhedscases
- Redegøre for og diskutere teorier og begreber fra det
gennemgående tekster og cases
- Analysere de gennemgåede cases med anvendelse af de gennemgåede
teorier og begreber
|
Prøve/delprøver |
Virksomheden i
samfundet:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets formål er dels at give den studerende forståelse for den
private virksomheds rolle som dynamisk agent for den økonomiske
såvel som den bredere samfundsmæssige udvikling, dels at give
indsigt i, hvorledes de enkelte landes institutionelle rammer,
kultur og historie influerer på virksomhedernes udvikling og
bidrager til at skabe forskellige varianter af kapitalismen. Det
underliggende rationale for kurset er, at den private virksomheds
udvikling er en drevet af markedsorienteret, økonomisk logik, mens
det omgivende samfund gennem bl.a. lovgivning, normer og værdier
sætter juridiske, etisk-moralske og andre rammer for virksomhedens
udvikling.
Kurset er baseret på analyser af en række konkrete virksomhedscases
fra en række forskellige lande samt tekster om disse landes
nationale variant af kapitalismen. Analyserne sker ved hjælp af en
række teorier fra fremtrædende internationale økonomer om bl.a.
entrepreneurship, ny-institutionel teori, virksomhedes sociale
ansvar (CSR) samt virksomheders udviklingsdynamik og
organisering.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen er en blanding af dialogbaserede
forelæsninger, gruppearbejde og diskussion om de konkrete
virksomhedscases og økonomiske teorier, ligesom de konkrete
virksomhedscases analyseres med anvendelse af de gennemgåede
økonomiske teorier. |
Feedback i undervisningen |
Der er løbende feedback i og med, at
undervisningen - især gennemgangen af casene - er dialog- og
diskussionsbaseret. |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i forelæsninger |
36 timer |
Forberedelse |
148 timer |
Eksamensforberedelse |
41 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Thomas McCraw (ed.), Creating Modern Capitalism. How
Entrepreneurs, Companies, and Countries Triumphed in Three
Industrial Revolutions, Harvard University Press, Cambridge, MA
1997.
Steen Vallentin, Afkastet og anstændigheden - social ansvarlighed i
kritisk belysning, Samfundslitteratur, 2011.
Kompendium med virksomhedscases samt tekster om økonomiske teorier
og CSR.
|
|