2018/2019 BA-BIMKO1002U Kultur- og kommunikationsteori
| English Title | |
| Culture and Communications Theory | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Bachelor | 
| Varighed | Et semester | 
| Starttidspunkt | Efterår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | 
         Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation 
         | 
    
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Primære fagområder | |
        
  | 
    |
| Undervisningsformer | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 17-09-2018 | |
        Relevante links | 
    
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
| 
         Kultur‐ og kommunikationsteori består af en kronologisk
gennemgang af udviklingen i kultur‐ og kommunikationsteori med tre
hovednedslag: tiden før og op til Anden Verdenskrig, tiden
umiddelbart efter Anden Verdenskrig og tiden fra 1960’ernes
ungdomsoprør og frem. De enkelte kultur‐ og kommunikationsteorier
vil blive forklaret i deres historiske sammenhæng, ligesom
relationen mellem kultur‐ og kommunikationsteorierne vil blive
diskuteret. Desuden introduceres den studerende til
grundlæggende antropologisk metode. Udover indsigten i teoriernes
generelle
 Formålet med undervisningen i Kultur‐ og kommunikationsteori er, at de studerende får overblik over hovedudviklinger inden for kultur‐ og kommunikationsteori sådan som disse fagfelter har udviklet sig uafhængigt af og i samspil med hinanden fra slutningen af 1800‐tallet. De studerende vil lære at: • Identificere, karakterisere, sammenligne og diskutere hovedstrømninger inden for kultur‐ og kommunikationsteori • Anvende teoretiske begreber og modeller på konkret (inter)kulturelle og (markeds)kommunikative cases • Vurdere anvendeligheden og forklaringspotentialer af de forskellige begreber og modeller  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Forelæsninger og holdundervisning. | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| DETTE DEFINERES I JUNI - MANGLER EN KURSUSANSVARLIG | ||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
| 
         Just, Sine N. & Burø, Thomas (2010): Kultur og kommunikationsteori – en introduktion. København: Hans Reitzels Forlag, 
 Geertz, Clifford (1973): Thick Description – Towards an Interpretative Theory of Culture. I: The Interpretation of Culture, Selected Essays. New York: Basic Books, pp. 3-30. 
 Barthes, Roland (1980): BRevilledets Retorik. I: Fausing, Bent & Larsen, Peter (red.): Visuel Kommunikation. Holte: Medusa, pp. 42-57. 
 Jakobson, Roman (1997): Metasprog som lingvistisk problem. I: Elementer, funktioner, strukturer i sproget. København: Nyt nordisk forlag, Arnold Busck, pp. 135 – 143. 
 Adams, Catherine: PowerPoint, habits of mind, and classroom culture. Journal of Curriculum Studies, Vol 38, 2006 - issue 4 
 De Certeau, Michel (1984): General introduction. I: The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press, pp. xi-xxiv. 
 Hall, Stuart (2001): Encoding/Decoding. I: Harrington, C. Lee & Bileby, Denise D. (red.) Popular Culture: Production and Consumption. Malden: Blackwell Publishers Inc., pp. 123-132. 
 Cederström, Carl & Spicer, André: Discourse of the real kind: A post-foundational approach to organizational discourse analysis. Organization, 0(0) 1-28, 2013  | 
    ||||||||||||||||||||||||