2018/2019 BA-BIMKO1002U Kultur- og kommunikationsteori
English Title | |
Culture and Communications Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-09-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Kultur‐ og kommunikationsteori består af en kronologisk
gennemgang af udviklingen i kultur‐ og kommunikationsteori med tre
hovednedslag: tiden før og op til Anden Verdenskrig, tiden
umiddelbart efter Anden Verdenskrig og tiden fra 1960’ernes
ungdomsoprør og frem. De enkelte kultur‐ og kommunikationsteorier
vil blive forklaret i deres historiske sammenhæng, ligesom
relationen mellem kultur‐ og kommunikationsteorierne vil blive
diskuteret. Desuden introduceres den studerende til
grundlæggende antropologisk metode. Udover indsigten i teoriernes
generelle
Formålet med undervisningen i Kultur‐ og kommunikationsteori er, at de studerende får overblik over hovedudviklinger inden for kultur‐ og kommunikationsteori sådan som disse fagfelter har udviklet sig uafhængigt af og i samspil med hinanden fra slutningen af 1800‐tallet. De studerende vil lære at: • Identificere, karakterisere, sammenligne og diskutere hovedstrømninger inden for kultur‐ og kommunikationsteori • Anvende teoretiske begreber og modeller på konkret (inter)kulturelle og (markeds)kommunikative cases • Vurdere anvendeligheden og forklaringspotentialer af de forskellige begreber og modeller |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og holdundervisning. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
DETTE DEFINERES I JUNI - MANGLER EN KURSUSANSVARLIG | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Just, Sine N. & Burø, Thomas (2010): Kultur og kommunikationsteori – en introduktion. København: Hans Reitzels Forlag,
Geertz, Clifford (1973): Thick Description – Towards an Interpretative Theory of Culture. I: The Interpretation of Culture, Selected Essays. New York: Basic Books, pp. 3-30.
Barthes, Roland (1980): BRevilledets Retorik. I: Fausing, Bent & Larsen, Peter (red.): Visuel Kommunikation. Holte: Medusa, pp. 42-57.
Jakobson, Roman (1997): Metasprog som lingvistisk problem. I: Elementer, funktioner, strukturer i sproget. København: Nyt nordisk forlag, Arnold Busck, pp. 135 – 143.
Adams, Catherine: PowerPoint, habits of mind, and classroom culture. Journal of Curriculum Studies, Vol 38, 2006 - issue 4
De Certeau, Michel (1984): General introduction. I: The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press, pp. xi-xxiv.
Hall, Stuart (2001): Encoding/Decoding. I: Harrington, C. Lee & Bileby, Denise D. (red.) Popular Culture: Production and Consumption. Malden: Blackwell Publishers Inc., pp. 123-132.
Cederström, Carl & Spicer, André: Discourse of the real kind: A post-foundational approach to organizational discourse analysis. Organization, 0(0) 1-28, 2013 |