Læringsmål |
- designe og udføre en velgennemtænkt kvantitativ undersøgelse
der belyser et fagrelevant problem
- demonstrere viden om forskellige kvantitative
dataindsamlingsmetoder og vurdere deres fordele og ulemper i
forhold til specifikke problemstillinger
- bruge beskrivende statistik og grafiske metoder til at
præsentere og forstå kvantitative data
- formulere hypoteser og teste disse ved hjælp af udvalgte
statistiske tests
- fortolke analyser of kvantitative data og kommunikere
fortolkninger og konklusioner effektivt
- forholde sig kritisk til undersøgelsesdesign og analysemetoder,
herunder f.eks. formulering af spørgsmål og hypoteser,
stikprøveudtrækning, valg af test og relevante forudsætninger for
tests
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Bemærk at faget har fælles udprøvning med kurset
"Videnskabsteori og kvalitativ metode", hvorfor
tilmelding til dette fag forudsætter at man også er tilmeldt faget
"Videnskabsteori og kvalitativ metode". |
Prøve/delprøver |
Videnskabsteori samt kvalitativ og kvantitativ
metode:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. Mundtlig eksamination 30 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Rapporten skal kombinere mindst en kvalitativ og mindst en
kvantitativ metode i undersøgelsen af et selvvalgt, fagrelevant
problem.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er at gøre de studerende i stand til at arbejde
kompetent med relevante kvantitative metoder både i projekter og
opgaver i løbet af deres uddannelse og i deres fremtidige
erhvervskarriere. Kurset fokuserer på anvendelse af kvantitative
metoder i forhold til faktiske problemstillinger og data og lægger
stor vægt på fortolkning og anvendelse af analyser og resultater.
Udover selv at analysere data lærer de studerende at forholde sig
kritisk til andres brug af kvantative metoder og statistiske
analyser.
Kurset dækker følgende emner:
- grundlæggende skabeloner for undersøgelsesdesign, som går igen
i løbet af hele kurset og danner grundlag for de øvrige
komponenter.
- deskriptiv og inferentiel statistik (tests) og hvad disse kan
bruges til.
- kategoriske og numeriske variable og deres betydning for valg
af deskriptiv og inferentiel statistik
- dataindsamlingsmetoder; kurset fokuserer på spørgeskemaer, men
dækker også andre metoder, herunder eksperimenter
- introduktion af statistisk software
- de vigtigste sandsynlighedsfordelinger, som basis for
forståelse af statistiske tests
- formulering af undersøgelsesspørgsmål og statistiske
hypoteser
- statistiske tests; der er fokus på god forståelse af
simple tests, men kurset dækker også udvalgte multivariate
metoder.
Kurset udprøves sammen med det sideløbende kursus i
Videnskabsteori og kvalitativ metode, og vi lægger vægt på at
relatere de to kurser til hinanden, og at arbejde med
problemstillinger der kan belyses både kvantitativt og
kvalitativt.
Kurset er bygget op omkring ugentlige forelæsninger der dækker
det mere teoretiske, med tilhørende øvelsestimer hvor teorien
bringes i anvendelse. Derudover vil der være vejledning af
eksamensgruppernes projektrapporter.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, øvelsestimer, vejledning i
forbindelse med eksamensopgave. |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives i de ugentlige øvelsestimer hvor
der arbejdes med analyseopgaver, samt i vejledning op til
eksamen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
156 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Vejledende litteratur:
Grundbog: Agresti, Alan, Franklin, Christine A. &
Klingenberg, B. 2017. Statistics: The Art and Science of
Learning from Data. 4th Edition. Pearson.
Derudover kapitler om spørgeskemadesign f.eks.
-
Andersen, Ib. 2013. Den skinbarlige virkelighed, 5. udgave.
Samfundslitteratur. Kapitel 9,3: Spørgeskema.
-
Faarup, Poul K. & Hansen, Kenneth. 2008. Markedsanalyse i
teori og praksis. Academica. Kapitel 4: Spørgeskemaet og udformning
af spørgsmål.
Kapitler om eksperimentdesign f.eks.
-
Balling, L.W. & Hvelplund, K.T. 2015. Design and statistics
in quantitative translation (process) research. Translation
Spaces 4:1, pp. 169-186.
-
Heiman, G. W. (2001). Understanding research methods and
statistics: An integrated introduction for psychology. Second
edition. Boston: Houghton Mifflin. Kapitel 4: “Design issues and
ethical concerns in experiments”, pp.
79-107.
|