2018/2019 BA-BINTO1053U Virksomhedens Økonomiske Styring (4): Virksomhedens interne økonomiske organisering
English Title | |
Business Economics (4): The company's internal economic organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 05-04-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Virksomhedens Økonomiske styring VØS (1, 2 & 3) eller tilsvarende. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med Virksomhedens Økonomiske Styring (4) er, at de studerende erhverver sig viden om, hvorledes virksomheder internt organisationsøkonomisk kan skrues sammen og struktureres så effektivt som muligt. Gennem HA-IT studiet er de studerende bl.a. blevet præsenteret for den klassiske Erhvervsøkonomi (produktionsfunktioner, omkostninger, markeder, optimering m.m.), som på HA-IT-studiet benævnes Virksomhedens Økonomiske Styring (1)/VØS (1), for Virksomhedens Økonomiske Styring (2) (Regnskabsvæsen) og for Virksomhedens Økonomiske Styring (3) (Finansiering). Virksomhedens Økonomiske Styring (4) – den interne økonomiske organisering opbygger en fælles referenceramme for Erhvervsøkonomi og Økonomistyring vha. økonomisk teori, og danner således det teoretiske fundament for økonomistyringsundervisningen på HA-IT-studiets 5. semester - Virksomhedens Økonomiske Styring (5); den beslutnings- og – styringsorienterede økonomistyring.
Faget tager udgangspunkt i det på HA-IT 1. semester præsenterede
erhvervsøkonomiske teoriapparat, hvorefter der suppleres med
transaktionsomkostnings- samt principal-/agentteori. Der trækkes i
særdeleshed på antagelserne om at individer er egennytte-handlende,
og på at viden i virksomheder oftest fordeles asymmetrisk. Med
disse to antagelser opbygges en referenceramme, hvis formål det er
dels at analysere økonomiske, organisatoriske problemstillinger,
men væsentligere at udstikke retningslinjer for hvordan man
indretter virksomhedens ‘økonomiske, organisatoriske arkitektur’
effektivt. Man kan sige, at faget trækker markedslogikken ind i
virksomheden (’Bringing the Market Inside the Firm’, Baker et. al.,
2002). Der er med andre ord tale om økonomisk adfærds- og
organisationsteori.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er bygget op omkring
forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog. Det
forventes, at de studerende deltager særdeles aktivt.
Forelæsningerne vil dække de væsentligste emner i pensum og blive
understøttet af et antal cases, for at illustrere samt
perspektivere teorien.
Som supplement til forelæsningerne lægges der op til løsningen af et betragteligt antal øvelsesopgaver/cases. Formålet med øvelserne er at diskutere samt anvende pensum - bl.a. gennem konkret modelarbejde. De studerende vil herigennem blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og opbygge analysetilgange og samtidig vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed. Øvelserne - beregninger samt analyser - indgår centralt til eksamen. Øvelsestimerne foregår på den måde, at de stillede opgaver/cases gennemgås af de studerende i grupper. Ved gennemgangen af de stillede opgaver/cases er også en eller flere opponentgruppe(r) blevet udpeget. Dennes/disses primære opgave er at kommentere præsentationsgruppens løsninger samt opstille alternative løsningsmuligheder. Resten af holdet fungerer som diskussionspartnere. Øvelseslærerens opgave er at sikre øvelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe eventuelle supplerende/nye aspekter i spil. Learn vil blive anvendt til distribution af dokumenter til og fra de studerende. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende får en omfattende, individuel feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren såvel under forelæsningerne - der foregår udtalt dialogbaseret - som under øvelsestimerne. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Brickley, Smith & Zimmerman: Managerial Economics and Organizational Architecture, 6th. ed., 2016, McGraw Hill, ca. 700 sider.
De studerende skal købe Brickley et. al-bogen. |