Læringsmål |
- identificere og beskrive centrale emner og begreber indenfor
organisationsteorien
- relatere emner og begreber inden for organisationsteorien
- analysere og diskutere empiriske cases og eksempler ud fra
organisationsteorien
- definere og diskutere problemstillinger i en organisatorisk
kontekst
- anvende forskellige undersøgelsesdesign og metoder til
undersøgelse af organisationsrelaterede problemstillinger, herunder
diskutere muligheder og begrænsninger
- operationalisere teoretiske begreber i en konkret empirisk
kontekst
|
Prøve/delprøver |
Indføring i
organisationers opbygning og funktion:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
|
Sidetal er ekskl. bilag
Hvis en studerende ønsker at udarbejde rapporten alene, skal
rapporten have et omfang på max. 20 normalsider. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøven afholdes efter samme
regler som den ordinære prøve. Ved omprøven afleveres rapporten i
samme eller omarbejdet form. Den studerende vælger selv. Hvis den
studerende ønsker det, kan eksaminator give kortfattet feedback,
der kan bruges som udgangspunkt for en genaflevering af
rapporten.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen består af to dele: et forsvar af rapporten
og pensumspørgsmål. Begge elementer (projekt inkl. forsvar og
pensumspørgsmål) er inkluderet i den samlede
vurdering. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation (forsvar + pensumspørgsmål) efter
7-trins-skalaen.
I eksamenslokalet må alene medbringes rapporten, et kort
skriftligt oplæg og personlige noter (det er ikke tilladt at
medbringe noter på
bærbar).
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med faget er at give den studerende en grundlæggende
indføring i organisationers opbygning og funktion. Dette sker i en
vekselvirkning mellem teori og praksis samt med fokus på
it-relaterede aspekter.
I den mere teoretisk orienterede del af undervisningen gennemgås
forskellige perspektiver på organisationer med henblik på at
demonstrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er
entydigt. Undervisningen fokuserer specifikt på, at den studerende
får indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres
omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. Den
studerende får ligeledes en forståelse for formelle træk ved
organisationer, herunder betydningen af mål, strategi og
organisationsstruktur for en organisations virke. Dertil kommer de
uformelle træk, som omfatter organisationskulturen og magtforhold.
Der arbejdes med betydningen af motivation, trivsel, interaktion og
forandring i relation til organisationsadfærd og processer og den
studerende får indsigt i forskellige typer af beslutnings- og
læringsprocesser samt ledelsesstile. Hvert teoretisk emne
diskuteres ud fra it-relaterede aspekter og der perspektiveres til
cases og litteratur med fokus på bl.a. informationsteknologi.
I den mere praksis orienterede del af undervisningen får den
studerende en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer
kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på
udarbejdelse og operationalisering af en praksisnær
problemformulering inden for fagets teoretiske emneområder. Der
undervises i forskellige undersøgelsesdesigns samt hvordan
kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og
afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den
skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den
mundtlige eksamination.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår som en blanding af
forelæsninger, dialog og små øvelser.
Øvelsestimerne er centrale og bruges til at arbejde med cases og
studenterfremlæggelser. Eventuelle tvivlsspørgsmål fra
forelæsningerne afklares og diskuteres ifm øvelserne.
Undervejs i forløbet afholdes en række praktikeroplæg og den
studerende forventes at forberede spørgsmål på baggrund af pensum
og deltage aktivt i dialog med oplægsholder.
Derudover tilbydes klyngevejledning i forhold til
grupperapporten. |
Feedback i undervisningen |
Der tilbydes feedback til de studerende i form af
følgende aktiviteter:
1. semester:
Forelæsninger, hvor underviser og studerende indgår i en dialog om
den pågældende teori og eksempler.
Øvelser, hvor de studerende arbejder med teorier på konkrete cases
og organisationsrelaterede spørgsmål.
Fremlæggelser, hvor de studerende får feedback på oplæg afholdt
ifm. øvelser.
Praktikeroplæg, hvor de studerende får en indikation af deres
oversættelse af teori til praksis.
Quizzes, hvor de studerende kan teste egen viden gennem små quizzes
og opgaver ifm forelæsninger og øvelser.
2. semester:
Vejledning, hvor hver gruppe får tilbudt vejledning ad hoc og ifm.
øvelser.
Klyngevejledning sessioner, hvor de studerende får feedback på
indsendt oplæg af vejledere og medstuderende.
Diskussion mellem studerende, hvor de studerende opfordres til at
sparre med hinanden undervejs i forløbet.
Mundtlig eksamen, hvor de studerende får feedback på
karakter. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
46 timer |
Forberedelse til forelæsning |
102 timer |
Øvelser |
42 timer |
Forberedelse til øvelser |
42 timer |
Vejledning (inkl. forberedelse) |
20 timer |
Forberedelse til praktikeroplæg |
10 timer |
Organisationsprojekt |
100 timer |
Eksamen og eksamensforberedelse |
50 timer |
Total: |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den
endelige litteraturliste på LEARN inden semesteret starter.
Efterårssemestret:
Jacobsen, D. I. og Thorsvik, J. (2014). Hvordan organisationer
fungerer – en indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels
forlag. 3. udgave
Schultz, M. (2000). Kultur i organisationer. Funktion eller symbol.
Handelshøjskolens forlag. 1. udgave
Sørensen, N. B. (2000). Organisationers form og funktion – om
Mintzbergs teori i en dansk sammenhæng Samfundslitteratur. 4.
udgave
Forårssemesteret:
Andersen, I. (2013). Den skinbarlige virkelighed – vidensproduktion
inden for samfundsvidenskaberne. Samfundslitteratur. 5. udgave
Rienecker, L. (2015). Problemformulering – på de
samfundsvidenskabelige uddannelser, Samfundslitteratur, 4. udgave
Anden litteratur bestående af artikler og bogkapitler samt
slides.
|