2018/2019 BA-BINTO1063U Virksomhedens økonomiske styring (1): Virksomhedens beslutningssituationer
English Title | |
Business Economics (1): Managerial Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 06-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette første økonomiske fag på HA(IT)-studiet skaber en forståelse for virksomhedens beslutningssituationer, samt for et erhvervsøkonomisk begrebsapparat til anvendelse i forbindelse med virksomheders beslutningstagen. Det erhvervsøkonomiske begrebsapparat der opbygges i løbet af faget, medvirker til dannelsen af en grundlæggende økonomisk forståelse for ideelle og rationelle informationsbehandlings- og beslutningsmetoder i virksomheder. Begrebsapparatet er overvejende opbygget af mikroøkonomiske, normative beslutningsmodeller baseret på nødvendige, simplificerende forudsætninger. Dette begrebsapparat føres videre i flere af de økonomiske fag på HA-IT-uddannelsen (VØS-fagene), idet der teoretisk elaboreres videre på grundlag heraf. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ud over forelæsningerne, der danner grundstammen
i undervisningen, lægges der op til løsningen af et stort antal
øvelsesopgaver. De studerende vil herigennem blive trænet i at
analysere konkrete beslutningssituationer og anvende
beregningsmodeller til løsning af disse. Samtidig trænes de
studerendes evne til at vurdere teoriers forudsætninger og
anvendelighed. Sidstnævnte, at opøve evnen til at vurdere teoriers
forudsætninger og anvendelighed ved tilstedeværelsesundervisningen,
vil også blive understøttet af fagets brug af blended learning,
hvor quizzer, videoer mm. er tilgængelige undervisningsmæssige
supplerende tiltag for at maksimere indlæringen.
Brug af e-læring: Under kurset vil LEARN blive anvendt til kommunikation til de studerende samt til distribution af undervisningsmateriale. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende får en omfattende, individuel feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren og øvelseslærerne under øvelsestimerne. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sider i alt: Ca. 750.
De studerende skal anskaffe Hirschey & Bentzen-bogen. |