2018/2019 BA-BINTO1064U Programmering og udvikling af små systemer og databaser
English Title | |
Programming and Development of Smaller Systems and Databases |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af tre delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget gennemgår teknikker til programudvikling af mindre informationssystemer. Formålet med undervisningen er at give den studerende en grundlæggende forståelse for udvikling af mindre programmer med grafiske web-brugergrænseflader og tilknyttede databaser. Kurset er inddelt i 2 semestermoduler: Programudvikling I (1. semester) og Programudvikling II (2. semester).
De studerende forberedes til integrationsfaget, der starter på 2. semester og kører sideløbende med undervisningen i IT projektledelse i forårssemesteret. Formålet er, at den studerende tidligt i HA(it)-undervisningsforløbet indser de tætte koblinger mellem fagene.
Programudvikling I (1. semester): Kurset giver en basisviden om emner, der er relevante i forbindelse med udvikling af IT-systemer med speciel vægt på objektorienterede programmeringsprincipper. Udgangspunktet er en tværfaglig tilgang til IT, der understøttes af en praksisorienteret undervisningsform, der indebærer, at teoretiske emner og teknologiske begreber løbende bliver holdt op imod konkrete og praktiske eksempler, som den studerende selv arbejder med. Følgende emner behandles:
Sideløbende med undervisningen arbejdes med et obligatorisk eksamensprojekt, der indgår i kursets bedømmelse under gruppeprojektrapport. Dertil kommer en skriftlig stedprøve. Formålet med eksamensprojektet er at give de studerende erfaring med datalogisk problemløsning – dvs. arbejde med emner, der er relevante, når der skal udvikles fra idé til kørende program. Datalogisk problemløsning foregår typisk i mindre projektteams. Formålet med den skriftlige stedprøve er at sikre, at den studerendes basisviden om Java-programmering er i orden.
Programudvikling II (2. semester): Kursets obligatoriske eksamensprojekt (Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt ) omhandler et konkret udviklingsarbejde i relation til integrationsfaget. Kurset har samspil med undervisningen i integrationsfaget IT Projektledelse. I integrationsfaget arbejdes f.eks. med kravspecifikation og planlægning, hvor der i Programudvikling II designes og implementeres. Følgende emner behandles:
Kursets eksamensprojekt bygger videre på 1. semesters eksamensprojekt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der veksles mellem teorigennemgang, praktiske
øvelser med og uden brug af PC. En udviklingsplatform (f.eks.
Eclipse med relevante plug-ins) introduceres, og der udarbejdes
programmer i et objektorienteret programmeringssprog.
De præsenterede teorier og metoder skal afprøves i praksis. Derfor stilles der i løbet af semestret mindre opgaver, hvor eksempler på de studerendes opgaveløsninger diskuteres i plenum. De studerende arbejder endvidere i det meste af semestret med et mindre projekt. Kursets emner gennemgås i en rækkefølge, så deres relevans demonstreres (fra idé til produkt). Projektet tager udgangspunkt i en virksomheds behov for et mindre administrativt IT-system. Objektorienteret analyse og design præsenteres, og det demonstreres, hvordan en designmodel kan mappes over i et program. Endvidere evaluerer de studerende hinandens arbejde med miniprojektet ved reviews. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger, hvor underviser og studerende har
mulighed for at indgå i dialog om relevante cases.
Øvelser, hvor de ugentlige opgaver kan evalueres sammen instruktorer. Gruppevejledning, hvor de studerende i grupper (i Bitlab) får feedback på deres arbejde. Individuel vejledning, hvor de studerende i Bitlab får feedback på deres arbejde. Afholdelse af reviews, hvor grupperne review’er hinandens arbejde. Skriftlig projektrapport (efter 1. semester – i form af en karakter). Individuel skriftlig stedprøve (efter 1. semester – i form af en karakter). Mundtlig prøve (efter 2. semester – i form af mundtlig feedback på karakter). Fremlæggelser i plenum (2. semester), hvor udvalgte hold præsenterer deres projekt og får feed-back. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på LEARN inden semesteret starter
Litteratur (1. semester):
Litteratur (2. semester):
|