Den studerende skal demonstrere evne til at
beskrive, analysere og bearbejde en kompleks, tværfaglig
problemstilling på bachelorniveau, som rækker ud over niveauet på
fagene på bacheloruddannelsen. Den studerende skal demonstrere, at
vedkommende mestrer såvel jura som økonomi. Den studerende skal
evne at integrere jura og økonomi. Bachelorprojektet skal indeholde
lige dele jura og økonomi, såvel kvalitativt som kvantitativt.
Desuden skal bachelorprojektet indeholde en integreret analyse. Alt
dette gælder, uanset om emnet er af teoretisk eller empirisk
karakter. Læringsmål for bachelorprojektforløbet er opstillet i to
aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af arbejdet med
projektet, det andet vedrører de elementer projektet skal bestå af.
Det metodiske udbytte
Efter at have gennemført bachelorafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne:
• Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende.
• Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
afhandlingen og dens indhold.
• Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
løse problemet.
• Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til
besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet.
• Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion.
• Argumentere for relevansen af den anvendte teori.
• Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet.
• Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion.
Karakteren 12 gives, når projektet på fremragende vis, d.v.s. med
ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav:
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår)
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiri
- Afhandlingen bygger på den for emnet relevante
(forsknings)litteratur
- I bedømmelsen indgår den studerendes stave- og
formuleringsevne, jf. dog § 12, stk. 2
- I bedømmelsen indgår resumé, der indeholder afhandlingens
centrale pointer. Resuméet skal affattes på engelsk
- Afhandlingen anvender begge fagområder i løsningen af
problemformuleringen, således at fagområderne indgår i projektet
med nogenlunde samme vægt. Afhandlingen kombinerer de to fagområder
hensigtsmæssigt
- De i Vejledningen anførte elementer
|
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 70 sider |
|
Bachelorprojektet udarbejdes individuelt eller i
grupper bestående af 2 eller 3 studerende.
Individuelle opgaver: 40 normalsider.
2 studerende: 60 normalsider.
3 studerende: 70 normalsider. |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé af projektet
udfærdiget på engelsk, jf. studienævnets retningslinier. Resuméet
indgår i bedømmelsesgrundlaget. |
Bedømmer(e) |
To eksaminatorer og en ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis bachelorprojektet bedømmes med
00 eller -3 skal der indleveres et omarbejdet projekt til
bedømmelse til syge/omprøven. Studerende, der dumper har ret til
yderligere vejledning i forbindelse med omarbejdelse af projektet.
Hvis en studerende er syg under hele projektforløbet, har
vedkommende ret til at indlevere et projekt til bedømmelse snarest
mulig efter den ordinære prøve, det vil normalt sige forud for
næste semesters begyndelse.
Hvis en studerende er syg på dagen for den mundtlig prøve, afholdes
der en mundtlig prøve snarest muligt efter den ordinære eksamen,
det vil normalt sige forud for næste semesters begyndelse. Såfremt
projektet er udarbejdet af to studerende, afholdes den ordinære
eksamen på vanlig vis for den anden studerende.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven afholdes som en individuel mundtlig prøve eller en
mundtlig gruppeksamen med udgangspunkt i det skriftlige
arbejde.
Gruppeeksamen har en varighed af 45 minutter for to studerende
inkl. votering, karaktergivning og begrundelse og 60 minutter for
tre studerende inkl. votering, karaktergivning og begrundelse. Den
individuelle eksamen har en varighed af 30 minutter inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse.
Bedømmelsen er baseret på en samlet vurdering af det skriftlige
arbejde og den mundtlige
præstation.
|
|