Læringsmål |
- vise overblik over udvalgte videnskabsteorier og kunne forklare
analytiske og metodiske konsekvenser af forskellige
videnskabsteoretiske valg
- kunne anvende forskellige videnskabsteoretiske tilgange på en
konkret problemstilling inden for erhvervsøkonomi og
kommunikation
- kunne forklare, hvordan de respektive fagligheder spiller
sammen og vurdere, hvordan den tværfaglige kombination af
perspektiver bidrager til belysning af den valgte
problemstilling
|
Prøve/delprøver |
Fagets
videnskabsteori og metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Studerende, som skriver alene, skriver max. 3
normalsider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende, der ikke har deltaget i
udarbejdelse af synopsis på grund af sygdom, skal uploade en
synopsis forud for den mundtlige syge-/omprøve. For studerende, der
har deltaget i udarbejdelse af synopsen, men som ikke deltager ved
den mundtlige eksamen, er syge-/omprøven en ny mundtlig eksamen på
baggrund af den allerede udarbejdede synopsis, som skal uploades
igen indenfor den givne deadline for syge-/omprøven.
Studerende der ikke består den ordinære eksamen skal uploade en ny
synopsis forud for den mundtlige prøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Studiesekretariatet fastsætter afleveringsfrist for synopsen,
men arbejdet kan påbegyndes når som helst inden for denne dato.
Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er
udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave-
og formuleringsevnen. Der gives kort gruppevis
feedback på synopsen, når alle gruppemedlemmer har gennemført den
mundtlige individuelle
eksamen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I dette fag skal den studerende sættes i stand til at kunne
analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former
vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for
kommunikation i bredere forstand såvel som for opgaveskrivning mere
specifikt.
Udarbejdelsen af et godt undersøgelsesdesign for empirisk funderede
opgaver forudsætter forståelse af de videnskabsteoretiske
antagelser, som elementerne i et undersøgelsesdesign bygger på.
Faget skal derfor sætte de studerende i stand til at reflektere
over, hvordan forskellige teorier fordrer forskellige typer af
spørgsmål, herunder teoriers forståelses- og forklaringspotentiale,
kommensurabilitet samt de metoder, teorierne fordrer. Helt konkret
sigter faget mod at skabe forståelse af sammenhænge mellem
videnskabsteoretiske antagelser og operationaliseringen af disse i
undersøgelsesdesign for praksis-orienterede opgaver i krydsfeltet
mellem kommunikations- og organisationsstudier, inklusiv en god
problemformulering, teorivalg, metodevalg, dataindsamling og
analyse. Cases og eksempler fra erhvervsøkonomi og kommunikation
inddrages med henblik på undersøgelse af, hvordan disse fag bruger
forskellige videnskabsteoretiske positioner, tolker data og
anvender viden.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Faget bygger på forelæsninger og øvelsestimer.
Faget strækker sig over et semester og indeholder otte
forelæsninger á to lektioner, to forelæsninger á tre lektioner og
fire øvelsesgange á to lektioner. Forelæsningerne introducerer
udvalgte teoretiske perspektiver inden for samfundsvidenskaberne.
De fire øvelsesgange giver de studerende mulighed for at arbejde
med operationaliseringen af teori ift både kvalitative og
kvantitative opgaver på baggrund af konkrete cases.
Undervisningsforløbet afsluttes med synopsisvejledning i grupper (1
time per 4-5 mandsgruppe).
Der vil i undervisningen blive lagt vægt på konkret at demonstrere
den vinkel på en konkret case, som et videnskabsteoretisk
perspektiv kan præstere, og at diskutere hvilke metodiske
konsekvenser forskellige valg har, og hvordan de forskellige fags
perspektiver bidrager til belysning af den valgte
problemstilling. |
Feedback i undervisningen |
Faget bygger som nævnt ovenfor på forelæsninger
og øvelsestimer. De fire øvelsesgange giver de studerende mulighed
for at arbejde med operationaliseringen af teori ift både
kvalitative og kvantitative opgaver på baggrund af konkrete cases
og de studerende får løbende feedback på deres overvejelser og
diskussioner. Der er vejledning af gruppernes synops før fristen
for indlevering. Og i umiddelbar forlængelse af den individuelle
mdt. eksamen får hver gruppe en kort og samlet feedback på deres
arbejde med synopsen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Forberedelse |
136 timer |
Eksamensforberedelse |
40 timer |
I alt |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
SKAL KØBES:
Ingemann, J.H. (2013) Videnskabsteori for Økonomi, Politik og
Forvaltning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
KOMPENDIUM
|