2018/2019 BA-BKOMO1050U Strategi og samtidsdiagnostik
English Title | |
Strategy and Societal Diagnosis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||
|
||||||
Prøve/delprøver | ||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||
BA-BKOMO1005U | ||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||
Målet med faget er at give en forståelse af hvordan grundlæggende samfundsmæssige processer spiller en central rolle for virksomheders og organisationers sociale og politiske omverdensbetingelser - og dermed deres strategiske handlemuligheder. Kurset tager afsæt i at organisationers betingelser for at kommunikere skabes af løbende forhandlinger af mening i samfundets mange forskellige offentligheder. I dette perspektiv skal strategi ikke forstås som et problem, der kan endeligt løses, men i stedet som en kontinuerlig proces, hvor organisationen må kommunikere under krydspres fra forskellige og ofte modstridende kommunikationslogikker, der i sig selv er i konstant forandring.
For at forstå nye kommunikationsudfordringer anlægger
faget et analytisk blik, der indfanger den
samfundsmæssige kompleksitet private og offentlige organisationer
opererer i. Faget tilbyder en analyse af denne kompleksitet gennem
anvendelse af en række centrale sociologiske og politologiske
teorier, der sætter organisationens forhold til sin samtid i
begreb.
|
||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||
Forelæsninger og øvelser
Fagets undersøgelse af forandrede betingelser for kommunikation er organiseret omkring tre niveauer, individ, organisation og samfund. Hvert niveau består af 3 eller 4 forelæsninger, der afsluttes med en workshop, hvor de studerende omsætter begreber og diagnoser ved at arbejde med en konkret case og dermed opbygger analytisk kompetence. |
||||||
Feedback i undervisningen | ||||||
Faget har tre workshops, hvor vi arbejder med
forskellige cases. Her får de studerende struktureret peer-feedback
og feedback fra undervisere på deres præsentationer af deres
analyser af casene.
Til forelæsninger arbejdes med mindre øvelser som de studerende får umiddelbart feedback på fra medstuderende og undervisere. |
||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||
|
||||||
Foreløbig litteratur | ||||||
Andersen, Niels Åkerstrøm og Justine Grønbæk
Pors (2014). Velfærdsledelse. Mellem styring og potentialisering.
København: Hans Reitzels forlag
Treem, Jeffrey W. & Paul M. Leonardi (2012). Social media use in organizations: Exploring the affordances of visibility, editability, persistance, and association. Communication Yearbook 36: 143-189. |