Læringsmål |
- Den studerende skal være i stand til at skrive en ortografisk
og grammatisk korrekt tekst med en klar struktur og en
velgennemført argumentation for de analytiske og teoretiske
pointer.
- Den studerende skal kunne demonstrere overblik over fagets
teorier, begreber og modeller og være i stand til at udvælge og
anvende de for opgavens problemstilling relevante teorier, begreber
og modeller i en selvstændig analyse af ét konkret tema eller én
konkret case inden for feltet organisationskommunikation.
- Den studerende skal i besvarelsen kunne demonstrere en
teoretisk funderet forståelse af kommunikation en organisatorisk
kontekst samt kunne reflektere over hvordan et givet valg af en
bestemt teoretisk forståelsesramme har konsekvenser for
kommunikations- og organisationsforståelsen.
|
Prøve/delprøver |
Organisationskommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Med følgende
forberedelsestid: 20 Minutter |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle
elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i
forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber,
egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for
opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger
inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at
kommunikere med andre i forberedelsestiden. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende udarbejder et skriftligt analyserende essay, til
hvilket der gives fem døgn. Ved bedømmelsen af prøven indgår den
studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget.
Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige
indhold samt stave- og
formuleringsevnen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget har som overordnet formål at introducere til
relevante teorier, begreber og modeller inden for
’organisationskommunikation’ som videnskabeligt felt, herunder at:
• bibringe rammer for en kvalificeret analyse og diskussion af
empiriske cases indenfor feltet organisationskommunikation med
anvendelse af fagets teorier, perspektiver, begreber og modeller
• lægge op til kritisk anvendelse og refleksion af de enkelte
teorier, begreber og modeller og deres anvendelighed i forhold til
konkrete kommunikationsproblemer i én eller flere
organisationer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger og øvelsesundervisning. |
Feedback i undervisningen |
Feedback til de studerende leveres i flere
forskellige sammenhænge og formater:
1) I øvelsestimer, hvor de studerende selv laver oplæg, hvor deres
forståelse af centrale begreber testes og kommenteres direkte af
såvel medstuderende som underviser.
2) I forlæserens træffetid, hvor eventuelle tvivl og misforståelser
kan håndteres face-to-face.
3) I forbindelse med eksamen, hvor der gives mundtlig feedback på
besvarelser og hvor der gives mulighed for at sammenligne med tre
gode besvarelser.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
18 timer |
Øvelsestimer |
16 timer |
Forberedelse |
132 timer |
Eksamen og eksamensforberedelse |
40 timer |
I alt |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
-
Grundbog: Cheney, G.; Christensen, L.T.; Zorn, T. &
Ganesh, S. (2011): Organizational Communication in an Age of
Globalization – Issues, Reflections, Practices. Waveland
Press.
-
Udvalgte tekster til øvelsestimerne, som gøres tilgængelige
på Learn.
|