2018/2019 BA-BKOMO1364U Medier og kommunikation: Nye kontekster for samfund, organisation og individ
English Title | |
Media and communication: New contexts for society, organization, and the individual |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget Medier og Kommunikation skal give de studerende indblik i mediale og organisatoriske forhold og teorier / framework, der vedrører interpersonelle medier og massemedier samt digital kommunikation og sociale medier i en tidsalder, der er præget af samtidigt tilstedeværelse af et netværk af traditionelle analoge samt nyere sociale og mobile medie. Udgangspunktet er samfundsmæssige aspekter (bl.a. netværkssamfund, pull society, big data) samt organisationernes forhold til – og strategiske brug af - medierne. Der fokuseres bl.a. på brugen af digitale, sociale og mobile medier idet disse i særlig grad følges af nye muligheder og udfordringer for traditionelle (masse)medier, virksomheder, organisationer og deres strategiske råderum.
Forelæsninger og øvelser skal bidrage til de studerendes, analytiske, reflekterende og praktiske kompetencer for at sætte dem i stand til både at kunne analysere "medielandskabet", som former og bliver formet af (det "glokale") samfund, organisationerne, institutionerne, teknologierne, mediebrugen og (ansvarlige og bevidste) mediebrugere. Desuden skal faget bidrage til de studerende evne til at arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers brug af medier inden for krise-, ledelses-, og branding-kommunikation.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget omfatter en forelæsningsrække og en
holdøvelsesrække. I det omfang, det er muligt - tilstræbes
dialogiske elementer også i forelæsningerne, men det er først og
fremmest holdøvelsesundervisningen, der er grundlæggende dialogisk
og studenter-orienteret og forudsætter i endnu højere grad de
studerendes aktive forberedelse og deltagelse. En SeminarDag/
fokuserer særligt på erfaringer med( intern) kommunkation i
konkrete organisationer.
I øvelserne uddybes forelæsningens teoretiske emner og der arbejdes derudover med cases eller undersøgelser. Cases og undersøgelser supplerer det overblik, som forelæsningsrækken giver, og/ eller udprøver forelæsningens teoretiske perspektiver og koncepter. I øvelserne afleveres der også en gruppesynopsis for at øve sig i at skrive en synopsis som oplæg for en mundtlig eksamen. Denne prøvesynopsis skrives af 2-5 studerende. For at kunne give feedback til prøvesynopsen i undervisningen, skal grupperne dannes inden for holdet. Denne prøvesynopsis er en god mulighed til at forberede sig til eksamen, som jo sammen med pensum tager udgangspunkt i en gruppesynopsis (se eksamen). |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Diskussioner i øvelseshold, feedback på oplæg på øvelseshold, feedback på prøvesynopsis på øvelseshold, feedback under mdtl. eksamen | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Kompendium med bidrag af og eller links til bidrag af bl.a. Bordewijk & van Kaam (2003) [1986] Broderick et al. (2003), Capozzi & Rucci (2013), Castells ( 2003 22004 , 22000); DR medieforskning (2017), Dinesen (2008), Eskjær (2010), Flyverbom & Hansen (2014), Hansen (2004), Hansen (2011, 2015), Hasselbach & Tranberg (2016), Hjarvard (2003, 2008), Küng, Picard, Towse (2008), Lund (1999), Meyrowitz, (1985), Newman (2017), Nielsen (2000), Orlikowski (1992), Pogner (2015, 2012), Qvortrup (1998), Svarre (2011), Takeuchi & Nonaka (2000), Treem & Leonardi (2012), Turkle (2012), Winston (1998).
|