2018/2019 BA-BKOMO1714U Ekstern kommunikation i praksis
English Title | |
External Communication in Practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-08-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||
|
||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Ved 3. semesters afslutning skal en gruppeopgave med mundtlig forlæg bestås. Gruppeopgaven baseres på en konkret kommunikationsudfordring hos en virksomhed. Udfordringen bliver introduceret som et brief på de individuelle værkstedshold. Grupperne skal bestå af 2-5 studerende. Den studerende kan vælge at udarbejde opgaven individuelt efter aftale med underviser. Omfang af det skriftlige produkt er 15 normalsider. Kommunikationsindsatsen med tilhørende kommunikationsprodukter fremlægges/pitches for underviser og en medarbejder fra en casevirksomhed med afsæt i den skriftlige opgave. Underviser bedømmer den samlede fremlæggelse af opgave og pitch bestået/ikke-bestået. Hvis den studerende får bedømmelsen ’ikke-bestået’, skal der afleveres et nyt kommunikationsprodukt til opgaven. Produktet skal tilrettes i forhold til den feedback, som den studerende har modtaget fra underviser. Hvis den studerende er syg ved fremlæggelsen/pitchen, skal vedkommende aflevere et ekstra kommunikationsprodukt til opgaven, som kompensation for den manglende mundtlige fremlæggelse/pitch af opgaven. Hvis den studerende er syg under både udarbejdelse og fremlæggelse/pitch af kommunikationsindsatsen mv., skal den studerende udarbejde et skriftligt afløsningsprodukt, svarende til 15 normalsider, ud fra en opgave stillet af underviser. |
||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||||||
BA-BKOMO1715U | ||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||
I faget 'Ekstern kommunikation i praksis' har undervisningen primært fokus på kommunikations- og kampagneplanlægning i organisationer. Desuden introduceres og arbejder den studerende med stakeholderstrategi, målgruppeanalyse, konceptudvikling, storytelling, journalistiske genrer og nyhedskriterier koblet til pressemeddelelsen som kommunikationsprodukt.
Undervisningen har afsæt i praksis, hvor den studerende via ’real-life-cases’ øves i strategisk kommunikationstænkning, planlægning og eksekvering i et ’simuleret’ kommunikationsmiljø, hvor der arbejdes med forskellige måder at planlægge, analysere og videreudvikle den eksternt rettede kommunikation.
|
||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||
Undervisningen i Kommunikationsværkstederne er
baseret på cases med forskellige kommunikative udfordringer, som
den studerende vil møde i erhvervslivet. Vi dykker ned i casen,
diskuterer muligheder og begrænsninger, eksperimenterer, er
kreative, skriver, gentænker, planlægger og eksekverer samtidig
med, at vi holder det op mod ’virkeligheden’ i en organisation med
afsæt i fagets teorier, metoder og teknikker.
Undervisningen forudsætter en meget aktiv indsats fra den studerende, som selv skal identificere, definere og formulere de problemstillinger, som er relevante og væsentlige at arbejde med i casen. De studerende arbejder ofte i grupper med underviseren som facilitator, vejleder og inspirator. I forbindelse med undervisningen skal den studerende læse en række tekster. Teksterne er let tilgængelige og anvendelsesorienterede ift. løsningen af de praktiske kommunikationsudfordringer, som den studerende møder i ’Værkstedet’. Teksterne gennemgås derfor ikke, men inddrages og anvendes selvstændigt af den studerende undervejs. |
||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||
I Kommunikationsværkstedet møder den studerende forskellige former for feedback gennem semesteret. De arbejder i grupper med løbende feedback fra underviser på løsning af praktiske kommunikationsopgaver, som der ligeledes samles op på og gives feedback til i plenum. De får feedback på udvalgte, individuelle løsninger af kommunikationsudfordringer både fra underviser og medstuderende. Desuden arbejder de studerende med peer feedback, hvor de inden for givne retningslinjer giver hinanden feedback og lærer af andres. | ||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||
|
||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||
Offentliggøres på CBSLearn ved semesterets start. |
Sidst opdateret den
14-08-2018