2018/2019 BA-BKOMO4014U Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Institutionelle perspektiver
English Title | |
Managerial Economics Theory and Analysis: Institutional Perspectives |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Virksomheder og organisationer er under indflydelse af en række strukturer, der sætter rammerne for mulige og acceptable handlinger i forskellige sammenhæng. Det kan f.eks. være lovgivning der definerer hvad der er lovligt og ulovligt, men det kan også være mere uformelle regler som normer, værdisæt eller hele verdenssyn, der påvirker forskellige aktørers handlerum og kommunikative muligheder.
Målet med Institutionelle Perspektiver på HA(kom.) er, at klæde
de studerende på til at analysere og kommunikere strategisk med
tanke på organisationens institutionelle omgivelser. Kurset tager
udgangspunkt i en række centrale teoriudviklinger indenfor
institutionel teori. De studerende trænes her i at sammentænke
relationer, historiske årsager og fremtidige påvirkninger imellem
forskellige analyseniveauer og redegøre for disse i korte, præcise
og pointestyrede analyser.
I fællesforelæsninger gennemgår og diskuterer vi de centrale tekster og deres bidrag. Relevansen af disse bidrag illustreres med konkrete og aktuelle eksempler. Til den efterfølgende holdundervisning kontekstualiseres og appliceres de teoretiske tekster yderligere gennem en række forberedte mini-cases og materialesamlinger, der til hver øvelsestime giver mulighed for yderligere fordybelse, studenteroplæg og diskussion. Formålet med øvelsestimerne er således at bringe teorierne i spil, og med fokus på faget læringsmål, at lade de studerende udvikle handlingsorientere løsninger og kommunikative strategier der udspringer af en række konkrete eksempler. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsmetoden på fjerde semester er
specifikt udviklet for at muliggøre, at de studerende opnår de
ønskede kompetencer. Metoden integrerer forskellige undervisnings-
og arbejdsformer under rammerne af den vedtagne CBS-pædagogik.
Undervisningsmetoden er baseret på en kombination af formidling, diskussioner, casestudier og praktisk arbejde på forelæsninger, holdøvelser og en workshop. Der lægges i undervisningen særlig vægt på den praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum og relaterede problemstillinger. Kombinationen af pensum, cases og aktiv individuel og gruppebaseret deltagelse udgør rammen for en spændende, meningsfuld og forhåbentlig lærerig proces. Undervisningen tilrettelægges på intet tidspunkt som simpel genfortælling af pensum, ligesom du ikke kan forvente, at al pensum bliver berørt i undervisningen. Det forventes, at du selv læser den angivne litteratur forud for undervisningen og diskuterer din fortolkning af den i studiegrupper, og på øvelseshold. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Der gennemføres en midvejsevaluering samt en afsluttende evaluering. Desuden er der mulighed for individuel vejledning i forbindelse med udfærdigelsen af synopserne. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Offentliggøres på CBSLearn inden semesterets start. |