2018/2019 BA-BMECO1003U Lineær algebra og matematisk analyse
English Title | |
Linear Algebra and Mathematical Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Faglig forankring: Dorte Kronborg | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Regne med trigonometriske funktioner og disses
inverse.
• Beregne elasticiteter af en funktion af en reel variabel eller flere reelle variable. • Bestemme grænseværdier vha L´Hôpitals regel. • Beregne lineære, kvadratiske og højere ordens approksimationer for funktioner af en eller flere reelle variable. • Bestemme partielle afledede af funktioner af flere reelle variable, herunder opskrive Hessematricen. • Benytte kædereglen for funktioner af flere variable. • Regne med implicit givne funktioner af flere reelle variable. • Skitsere niveaukurver til funktioner af to reelle variable. • Bestemme homogeniteten af en funktion af flere reelle variable. • Bestemme tangentplaner til grafer og niveauflader for funktioner af flere reelle variable. • Optimere funktioner af flere reelle variable, både globalt og lokalt. • Anvende ekstremværdisætningen. • Optimere funktioner af flere reelle variable under bibetingelse, herunder anvende Lagranges metode. • Regne med endelige og uendelige geometriske rækker. • Regne med vektorer i talrummene R^n. • Regne med lineære afbildninger og de tilhørende matricer. • Beherske almindelige matrix-algebraiske begreber. • Udføre række-og søjleoperationer på matricer. • Løse lineære ligningssystemer vha rækkeoperationer. • Invertere matricer vha rækkeoperationer. • Beregne determinanten af en n x n matrix. • Håndtere og arbejde med ovenstående begreber i CAS programmet Mathematica.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kurset her tager vi sigte på at ruste de studerende på flere
af de kompetenceområder der er centrale for moderne matematisk
økonomi. Matematikken som udtryksmiddel/sprog udbygges og der
fokuseres på forskellige bevisteknikker. På samme måde spiller
træning i brug og forståelse af forskellige typer ræsonnementer en
gennemgående og vigtig rolle i kurset. Helt konkret opbygges inden
for den lineære algebra hele teorien for hvordan n lineære
ligninger med n ubekendte løses. Undervejs ses en lang række
anvendelser af teorien – båden inden for matematikken i sig selv,
men også på konkrete virkelige problemer. Inden for analysedelen er
hovedsigtet, at vise hvordan en funktion af flere variable kan
optimeres – både ved helt frie variable og under bibetingelser. I
den forbindelse berøres et flere andre analytiske værktøjer, der
har en lang række anvendelser inden for såvel matematikken som
økonomien (se den konkrete liste over læringsmål for kurset).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger med øvelser. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lærebog : Matematisk Analyse Bind 1, Knut Sydsæter 2010 ( 8.
udgave eller senere )
|