Den studerende skal kunne:
- definere og beskrive det aktuelle problem ud fra et
foreliggende projektoplæg – problemformuleringen skal anvende
matematisk notation, hvor det er relevant.
- definere de delproblemer, der indgår og beskrive numeriske
metoder til deres løsning.
- beskrive en overordnet løsningsmodel, der samler
løsningsmetoderne til de identificerede delproblemer.
- beskrive en plan for implementering af den overordnede
løsningsmodel og definere implementerbare algoritmer for de
indgående numeriske løsningsmetoder.
- anvende grundbegreber i C++ til udviklingen af et program, der
implementerer løsningsmodellen,
- anvende en modulariseret kodningsproces og udføre afgrænsede
tests af enkeltmoduler ved brug af Mathematica.
- teste, analysere og diskutere de anvendte løsningsmetoders og
det fremstillede programs evne til at løse det givne problem
- dokumentere hele arbejdsprocessen i en
rapport.
|
Formålet med faget:
At give den studerende forståelse af centrale datalogiske
grundprincipper og et overblik over den del af det datalogiske
fagområde, som er relevant for løsning af beregningsorienterede
opgaver af matematisk karakter. At gøre den studerende i stand til
at anvende computeren og numeriske metoder til løsning af problemer
inden for erhvervsøkonomi, matematik og statistik.
Fagets hovedemner:
Grundbegreber i programmeringssproget C++ og udvikling af
programmer i C++.
Brug af den matematiske programpakke Mathematica.
Introduktion til numerisk analyse og brug af numeriske metoder.
Løsning af opgaver med matematisk-økonomisk relevans på en
computer.
Introduktion og anvendelse af en struktureret udviklingsproces til
fremstilling af programmer.
Pædagogisk profil
Faget har to parallelle og tæt integrerede forløb:
Et begrebs- og disciplinorienteret forløb, der dækkes af
forelæsninger for hele årgangen, og som leverer projektoplæg og
præsentation af grundlæggende begreber og teknikker i henholdsvis
C++ og numerisk analyse. Samt et proces- og projektorienteret
forløb, der dækkes øvelseslektioner med brug af computere, hvor
årgangen er opdelt i øvelseshold. I begyndelsen af øvelsesrækken
arbejdes med mindre øvelsesopgaver. Som øvelsesrækken skrider frem,
vokser opgaverne i omfang og kompleksitet, og efter to måneder
påbegyndes arbejdet med den første af fagets to større
projektopgaver. Metodegrundlaget for øvelsesopgaver og projekter er
numerisk analyse.
I begge projektopgaver kræves gennemførelse af et komplet
projektforløb: Problemformulering og afgrænsning, beskrivelse og
analyse af løsningsmetoder, udvikling af algoritmer og af en samlet
beregningsstrategi, samt planlægning, implementering, test og
analyse af det fremstillede program. Hele arbejdet skal beskrives i
en rapport, som afleveres til bedømmelse. Der gives karakter efter
7-trins skalaen for henholdsvis rapport, programkode og det samlede
projektarbejde. Forelæsningerne støtter med gennemgang af relevant
materiale i hele projektforløbet. Der arbejdes i grupper,
aflevering af de to projektopgaver er stærkt anbefalet men ikke
obligatorisk, og de givne karakterer er interne og kun
vejledende.
Arbejdsmængden og bedømmelsen af et projektarbejde er helt som ved
den tredje og obligatoriske projektopgave, der stilles ved
fagets eksamen. Den eneste forskel er, at eksamensprojektet kræver
individuel besvarelse.
Eksamen: Prøven består i løsning af en 14 dages skriftlig
hjemmeopgave ud fra et projektoplæg og metodebeskrivelser, som
gives i opgaveformuleringen. Opgaven vurderes efter 7-trins
skalaen. Bedømmelsen foretages alene af fagets lærer. Opgaven
besvares individuelt med individuel bedømmelse,
|
Pensum i C++:
Simple variable og datatyper. Talformater og nøjagtighed af
beregninger. Inddata og uddata via tastatur og skærm. Forgreninger.
Løkker. Sammensatte datastrukturer: én- og to-dimensionale
tabeller. Funktioner. Funktionsbiblioteker. Udveksling af
data mellem et program og datafiler. Pointere.
Pensum i numerisk analyse:
Numerisk integration ved Simpsons metode og Taylorrækker.
Interpolation ved Lagrangeinterpolation og kubiske splines.
Bestemmelse af 0-punkter for funktioner ved Newton-Raphson
iteration, bisection og sekantmetoden. Horners skema til beregning
af værdier af polynomier, samt differentiation og deflation af
polynomier. Løsning af systemer af lineære ligninger ved Gauss
elimination, backwards substitution og pivotering. LU-faktorisering
og introduktion til SVD-faktorisering. Bestemmelse af egenværdier
ved potensmetoden og invers iteration.
Pensum i Mathematica:
Systematisk anvendelse til analytisk problemløsning som
computerstøtte for undervisningen i matematik.
Systematisk anvendelse til numerisk problemløsning og grafiske
formål som støtte for programudvikling.
Programmer:
Den (for tiden) anvendte version af C++: Microsoft Visual C++ 6.
Den (for tiden) anvendte version af Mathematica: Mathematica 6 for
students.
Lærebøger og undervisningsmateriale:
C++ og numerisk analyse undervises efter et sæt noter, der er
skrevet til faget og revideres løbende.
Mathematica undervises efter lærebogen: Getting Started with
Mathematica. Cheung, Keough, m.fl.
|