2018/2019 BA-BPROO2090U Videnskabsteori og metode
English Title | |
Theory of Science and Methodology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Forår, Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-12-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at arbejde systematisk og reflekteret med videnskabsteori og metode, samt sammenhængen mellem disse. Den studerende skal sættes i stand til at foretage informerede valg, når en problemstilling skal omsættes videnskabsteoretisk og metodisk. Den studerende vil blive præsenteret for forskellige videnskabsteoretiske perspektiver, herunder positivisme, fænomenologi, hermeneutik, konstruktivisme og pragmatisme. Desuden vil den studerende blive præsenteret for de væsentlige kvalitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder, herunder kvalitative forskningsinterview, fokusgruppeinterview, dokumentanalyse og observationsstudier. Metode-diskussionerne behandles i lyset af de videnskabsteoretiske perspektiver. Fagets styrke består i dets nære kobling til praksis, dvs. det tager udgangspunkt i de almindelige metodiske og videnskabsteoretiske udfordringer, som de studerende kan komme ud for i gennemførelse og skrivning af akademiske opgaver - særligt med udgangspunkt deres bachelor-projekt. Desuden inddrages der eksempler på studier, særligt inden for projektledelse, som gør brug af de forskellige metoder og perspektiver. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem forelæsninger og metode workshops, hvor forelæsningerne primært behandler de videnskabsteoretiske perspektiver, mens der på metodeworkshops arbejdes med de konkrete metoder. I formidlingen af de videnskabsteoretiske perspektiver og de forskellige metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering, og de studerende får mulighed for at afprøve metoderne i kortere case-baserede øvelser. Herudover får de studerende mulighed for at gå mere i dybden med dele af fagets pensum, idet de til brug for deres synopsis-skrivning skal vælge et videnskabsteoretisk perspektiv samt en samfundsvidenskabelig metode til udførelse af en mindre empiri-indsamling i grupper. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Da faget er et øvelsestungt fag, er der indlagt feedback igennem hele kursusforløbet. De studerende forventes at være aktivt deltagende, og undervisere giver løbende feedback på øvelser både gruppevis og ved hold-fremlæggelser - særligt i forbindelse med metodeworkshops. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
De studerende skal anskaffe sig følgende grundbog:
Grundbogen vil blive suppleret med et kompendium indeholdende en række artikler, herunder særligt metode-litteratur og eksempler på ledelsesstudier skrevet ud fra forskellige videnskabsteoretiske perspektiver og med brug af forskellige metoder (se undervisningsplan).
|