2018/2019 BA-BPSYO1205U Kvantitativ metode
English Title | |
Quantitative Business Research |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-12-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Bemærk: Den mundtlige del af undervisningen er på dansk, men en del skriftligt kursusmateriale vil være på engelsk da faget udbydes parallelelt med et tilsvarende engelsk-sproget fag for B.Sc. BLC studerende. | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
I løbet af semestret vil der være 3 gange forekomme obligatoriske gruppearbejder i form af "prøveeksaminer" som skal afleveres. Ud over at aflevere besvarelserne er din gruppe forpligtet til ved såkaldt "peer grading" at vurdere og kommentere to andre gruppers besvarelser hver gang i forhold til den rette-vejledning og opgaveløsning som som offentliggøres af læreren efter at opgaverne er afleveret. Der er ikke tale om at I skal godkende opgaven, I skal blot deltage i processen hvilket giver jer en chance for at få feedback på jeres egen aflevering. Prøveeksamenerne vil i deres form minde om den endelige skriftlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget introducerer dig til basale færdigheder i kvantitativ analyse, herunder metoder til at præsentere og karakterisere data, drage slutninger ud fra data baseret på sandsynligsteori og statistik, bruge data til at vurdere relationer og effekter, identificere mulige svagheder og faldgruber i kvantitativ analyse samt bruge data til beslutningstagen. Fagets formål er at gøre dig til en intelligent bruger af kvantitativ analyse ved at introducere dig til de væsentligste teoretiske begreber og problemstillinger frem for at fokusere på detaljeret indsigt i den underliggende statistiske teori. Emner inkludere bl.a.: Præsentation og summariske mål for data, deskriptiv dataanalyse, dataindsamling og grundlæggende forskningsdesign, sandsynlighedsteori og fordelinger, stikprøvefordeliger, konfidensintervaller, signifikanstests, kontingenstabeller, Bayes Regel, analyse af proportioner, simpel og multiple regressionsanalyse, variansanalyse. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget kombinerer forelæsninger, video, ugentlige
gruppeopgaver med instructor support (“lektiecafeer”) samt 3 lidt
større obligatoriske opgaver som godkendes via peer grading. Ud
over de tre obligatoriske opgaver, vil der være 7 frivillige mindre
opgavesæt i de øvrige uger, som dog ikke peer grades, men hvor I
kan sammenligne jeres svar med en opgaveløsning offentliggjort af
læreren.
Alle forelæsninger videooptages og vodcastes til senere brug. Løsninger til opgavesæt vises som videoer. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback gives dels gennem ugentlige
gruppeopgaver som kan sammenlignes med løsningen ugen efter samt
ved peer grading af de 3 obligatoriske gruppeopgaver. Endelig vil
der være mulighed for en feedback session efter afsluttet skriftlig
stedprøve.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|