2018/2019 BA-BPSYO1761U HRM og psykologiske test
English Title | |
Human Resource Management and Psychological Testing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-12-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kurset løber mest intensivt i semestrets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. Det er bygget op af en introduktion, samt fire blokke der følger HRM cyklussen (tiltrække, fastholde, udvikle og afvikle) og de dertil hørende tests, der anvendes i de respektive dele af HR cyklussen.
Introduktionen skaber et fundament for at forstå HRM begrebets opståen, udvikling og udfordringer. Derefter er hver enkelt af de fire blokke opbygget således at den tager afsæt i de psykologiske aspekter af HRM. Her introduceres, diskuteres og reflekteres kritisk over HRM praksis, ud fra begreber, teori og videnskabsteoretiske perspektiver. Herunder fokuseres der på de psykomtriske tests, der indgår i de forskellige dele af HR
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kursets undervisningsformer rummer både
forelæsninger i HRM teori og psykometriske tests, hvori en aktiv
deltagelse i form af diskussioner og applicering på cases er en del
af det pædagogiske læringsperspektiv. Diskussionerne og øvelserne
lægger op til de studerendes selvstændige refleksioner over HRM og
forskellige psykologiske tests der anvendes i HR arbejdet.
Dertil vil der være øvelseshold hvori de studerende aktivt arbejder med forskellige psykologiske tests i samtlige elementer af HRM-cyklussen. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedack gives i form af diskussioner og spørgsmål i plenum på øvelseshold og forelæsninger. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|