2018/2019 BA-BPSYO2301U Digitalisering og organisering
English Title | |
Digitization and organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-12-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
For at leve op til kursets mål skal den
studerende kunne
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Online test |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Digitale teknologier ændrer arbejdsprocesser og arbejdsopgaver i organisationer. Det har betydning for menneskelige relationer, organisatoriske forhold og økonomiske beslutninger. Dette kursus tager udgangspunkt i HA(psyks) grundfagligheder, og belyser forholdet mellem digitale teknologier og eksempelvis kognition, sociale relationer på arbejdspladsen, ledelse, strategi, marketing og HRM. Kurset lægger op til nuancerede diskussioner af digitale teknologiers muligheder og begrænsninger.
Kurset er bygget op af en forelæsningsrække med inddragelse af de studerende i øvelser. Ved siden af forelæsningerne arbejder de studerende med online værktøjer og øvelser, herunder peer feedback.
Der afholdes to klyngevejledninger, som skal understøtte de studerende i deres arbejde med at udfærdige en synopsis og forberede sig til eksamen.
Formålet med den første klyngevejledning er at hjælpe de studerende med at finde en tema/case og lave en problemformulering, der falder inden for fagets tematikker. Vejleder og de rådgivende teams (de andre grupper) hjælper gennem opponering og øvelser med at finde frem til ’den rette’ problematik.
Formålet med den anden klyngevejledning er at understøtte de studerendes arbejde med to teoretiske perspektiver, der kan informere og berige problemformuleringen. Vejleder og rådgivende teams hjælper de studerende på vej til at overveje de teorier og begreber, som kan give en bedre tilgang til forståelsen af deres case |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, klyngevejledning og online aktiviteter. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback på studenter-bidrag både via peer feedback og i forbindelse med klyngevejledning. Desuden er der indbygget feedback i den obligatoriske online test. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen gøres tilgængelig via learn før semesterets start.
Plesner, U. & Husted, E. (under udgivelse) Kapitel 1 og 3 i Digital Organizing - Revisiting Themes in Organization Studies. Palgrave Macmillan, London (50 sider)
Zuboff, S. (1985). Automate/informate: The two faces of intelligent technology. Organizational Dynamics, 14(2), 5-18. http://dx.doi.org/10.1016/0090-2616(85)90033-6(13 sider).
Fleming, P. (2018) ‘Robots and Organization Studies: Why Robots Might Not Want to Steal Your Job’, Organization Studies, online fir. doi: 10.1177/0170840618765568.
Justesen, L. and Plesner, U. (2018) ‘Fra skøn til algoritme: Digitaliseringsklar lovgivning og automatisering af administrativ sagsbehandling’, Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(3), pp. 9–23. (14 sider)
Plesner, U. and Raviola, E. (2016) ‘Digital technologies and a changing profession’, Journal of Organizational Change Management. Emerald Group Publishing Limited , 29(7), pp. 1044–1065. doi: 10.1108/JOCM-09-2015-0159. (21 sider)
Borch, C., & Lange, A. C. (2017). “Highfrequency trader subjectivity: emotional attachment and discipline in an era of algorithms”. Socio-Economic Review, 15(2), 283-306. (23 sider)
O’Neil,C. (2017): Weapons of Math Destruction - How big data increases inequality and threatens democracy. Random House, UK: Penguin Books. (udvalgte kapitler)
|