Læringsmål |
Ved kursets afslutning skal deltagerne være i
stand til at:
- Beskrive, sammenligne og vurdere de forskellige teoretiske og
praktiske tilgange til coaching og mentoring.
- Analysere og konkretisere etiske og organisatoriske dilemmaer i
forhold til at implementere coaching og mentoring i organisationer
ved at anvende begreber, teorier og cases fra
undervisningen.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Faget stiller ingen krav til forudsætninger, men
faget bygger på kendskab til læringsteorier. |
Prøve/delprøver |
Mentoring og
coaching i en organisatorisk kontekst:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 3 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
|
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10
sider |
|
Opgavetype: Opgavebesvarelse |
|
Varighed: Skriftligt produkt afleveres
på en fastsat dato og tidspunkt. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Det er under særlige omstændigheder tilladt at skrive synopsen
individuelt. Grundet eksamensformen og af hensyn til
læringsprocessen er det ikke noget vi anbefaler. Eksamensformen vil
være den samme, 3 siders synopsis og 20 minutters mundtlig.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Mentoring og coaching er blevet en integreret del af leder- og
medarbejderudviklingen i alle større virksomheder og
organisationer. Ledere bliver uddannet i coaching og mentoring for
at blive bedre ledere og bedre til at udvikle deres medarbejdere;
og mentorprogrammer etableres for at udvikle ledere, talenter,
trainees mm. i organisationen. Markedet for mentoring og coaching
gennemgår en professionalisering. Virksomhederne bliver mere
kritiske i forhold til, hvordan de anvender mentoring og coaching;
og ledere, HR og konsulenter får større forståelse for, hvad
mentoring og coaching indebærer.
|
I dette valgfag arbejder vi med at forstå de centrale og
grundlæggende begreber inden for mentoring og coaching. Vi vil
udforske teori og praksis, undersøge hvorfor og hvordan
virksomheder og organisationer anvender mentoring og coaching,
opdage og udforske kompleksiteten i etablering af mentoring og
coaching i organisationen, se på lederens og HR-konsulentens rolle
samt – gennem cases – belyse udfordringer, faldgruber, barrierer og
dilemmaer.
Faget fokuserer især på at forstå individuelle og
organisatoriske læringsprocesser. Derfor vil vi både arbejde med
individuel coaching i praksis og se på specifikke cases for at
opleve, hvordan læringsprocesser foregår. Således vil vi se på,
hvordan de organisatoriske rammer påvirker læringsprocessen, samt
hvorledes mentoring og coaching skaber læring, som kan bidrage til
opnåelse af forretningsmæssige og strategiske målsætninger for
organisationen.
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningsformen vil være en kombination af
præsentationer, diskussioner og øvelse for at sikre en god
læringsproces for de enkelte studerende og for hele klassen –
således at de studerende får anledning til at arbejde praktisk med
stoffet og til at reflektere selvstændigt over både teori og
praksis. |
Feedback i undervisningen |
Vi arbejder med cases i undervisningen, således
at der næsten hver gang vil være gruppearbejde i forskellige
gruppekonstellationer, hvor I arbejder med konkrete spørgsmål
omkring cases. I plenum vil vi herefter drøfte jeres konklusioner,
og sammen finde frem til, hvordan man bedst anvender teorien til at
forstå casen samt til at finde bedre måder for anvendelse og
implementering af mentoring og coaching. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
36 timer |
Forberedelse |
145 timer |
Eksamen |
25 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Kirsten M. Poulsen & Christian Wittrock:
"Mentorprogrammer i virksomheder og organisationer", DJØF
Forlag
Robert Garvey, Paul Stokes and David Megginson: ”Coaching and
Mentoring – Theory and Practice”, SAGE Publications
samt kompendium og uploadede artikler
|