2018/2019
DIP-DFINV1801U Digitalisering af professionelles
kompetencer
English Title |
Digization of profesional
competences |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (FIN)
|
Kursusansvarlig |
- Helle Zinner Henriksen - Institut for
Digitalisering
|
Primære
fagområder |
- Informationsteknologi/Information technology
- Organisation/Organization
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
20-09-2018
|
Læringsmål |
At kunne analysere fordele og ulemper ved
digitalisering af professionelles kompetencer.
- Viden om udvikling af værktøjer og teknikker indenfor
digitalisering af professionelles kompetencer
- Kendskab til de centrale diskussioner i litteraturen indenfor
emnet
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Interesse i digitalisering og de muligheder og
udfordringer det medfører for organisationer. |
Prøve/delprøver |
Digitalisering
af professionelles kompetencer:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Synopsis tager udgangspunkt i egne erfaringer med
digitalisering af
arbejdsgange.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Modulet inddrager nyeste bidrag fra litteraturen, eksempler fra
den offentlige debat kombineret med nogle af de tidligste
overvejelser fra forskningslitteraturen, som berører konsekvenserne
af automatisering og digitalisering af arbejdsopgaver.
Kursets undervisningsgange er organiseret som en række
temaer.
1) Introduktion til digitalisering af professionelles kompetencer:
Teknologier, visioner og status. Digitaliseringens indflydelse på
arbejdsmarkedet. Hvilke jobs forsvinder hvilke kompetencer bliver
efterspurgt?
2) Tilbageblik: Udsyn fra dengang hvor teknologien ikke var moden
men forestillingerne om digitalisering af professionelles
kompetancer var intakt og optimistisk 3) Digtialiseringens
muligheder i det professionelle virke. Del 1: definering af
professionelles kerneaktiviteter.
4) Digtialiseringens muligheder i det professionelle virke. Del 2:
digitalisering af det professionelle skøn og andre aktiviteter
professionelle traditionelt har haft eneret til.
5) Praksis: Eksempler på hvordan Evidence Based Management, AI og
data anvendes som beslutningsstøtte.
6) Afrunding af kurset. Discussion af mulige fremtidsscenarier,
myter omkring automatisering og digitalisering og praktiske
implikationer på egne arbejdsopgaver her og nu.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Modulet er baseret på traditionel undervisning i
form af fremlæggelse af pensum og diskussion af mini-cases
kombineret med anvendelse af digitale redskaber fx quizzer, chat og
collaborative skriveredskaber. Der afholdes 2 workshops undervejs
som fokuserer på indhold og opbygning af eksamens
synopsen. |
Feedback i undervisningen |
Feedback i løbet af undervisningen og
kontortiden.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
24 timer |
Forberedelse |
114 timer |
|
Sidst opdateret den
20-09-2018