Læringsmål |
Den studerende skal have indgående viden om det
problemfelt, som afgangsprojektet behandler, og viden i bredere
dele end det behandlede problemfelt.
Den studerende skal være kvalificeret til at opstille en
operationel problemstilling inden for studiets genstandsfelt.
Den studerende skal være kvalificeret til at argumentere for
udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske
grundlag.
Den studerende skal være kvalificeret til at vurdere
anvendeligheden af afgangsprojektets resultater og konklusioner.
Den studerende skal have kompetencer til at forholde sig kritisk
over for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det
empiriske grundlag.
Den studerende skal have kompetencer til at formidle og kommunikere
afgangsprojektets problemstillinger og resultater på en forståelig
måde. |
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det
er en forudsætning for tilmelding til afgangsprojektet, at den
studerende enten har bestået eller er tilmeldt eksamen i alle fag
fra 1., 2. og 3. semester. |
Prøve/delprøver |
Afgangsprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
Opgavetype |
HD 2. del afgangsprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøven er identisk med den
ordinære eksamen, dvs. at der, indenfor en nærmere fastsat
tidsfrist, skal indleveres et afgangsprojekt med samme formalia som
ved den ordinære eksamen. Hvis et allerede indleveret
afgangsprojekt ikke er bestået, skal den studerende enten skrive et
nyt afgangsprojekt eller forbedre det eksisterende afgangsprojekt,
hvis det vurderes, at det er muligt. Datoen for forsvaret vil blive
meldt ud hurtigst muligt efter tilmeldingen til syge-/omprøven.
Ved sygdom i forbindelse med aflevering af afgangsprojektet vil
studiekoordinator, på basis af konkret anmodning, kunne beslutte,
at afgangsprojektet kan afleveres og eventuelt forsvares med en vis
forsinkelse.
Ved sygdom i forbindelse med forsvaret (den mundtlige eksamen), vil
der blive fastsat en dato for et nyt forsvar. Syge-/omprøven vil
være indenfor 2-3 måneder.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Det er muligt at tilmelde sig afgangsprojektet individuelt eller
i grupper a' 2 studerende. Er man en gruppe, skal man forsvare
opgaven individuelt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med afgangsprojektet er, at den studerende på et
problembaseret grundlag selvstændigt skal kunne kombinere
uddannelsens teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede
elementer og formidle dette på et sikkert metodisk grundlag.
Grundlaget for afgangsprojektet kan findes inden for uddannelsens
fagområder. Den studerende vælger, formulerer og modner sit emne,
hvor den studerende arbejder videre på de fra studiet tilegnede
faglige teorier og metoder, og hvor den studerende på selvstændig
vis behandler det valgte emne. Det er studiekoordinatoren og den
udpegede vejleder, der skal godkende det valgte emne. I vurderingen
af afgangsprojektet indgår, udover beherskelse af fagets og
hovedopgavens begreber, også de kommunikative og sproglige
kompetencer. Den sproglige behandling og formuleringsevne indgår
dermed i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter
fagligt indhold tungest.
Det er en forudsætning for at kunne tilmelde sig afgangsprojektet,
at den studerende har bestået studiets obligatoriske moduler, på 1.
og 2. semester, for i alt 30 ECTS.
Det udarbejdede skriftlige afgangsprojekt afsluttes med en mundtlig
prøve.
Afgangsprojektet udarbejdes over et emne inden for HD Finansiel
Rådgivnings faglige område, overordnet set. I projektet gennemføres
en i forhold til det valgte finansielle emne relevant teoretisk og
empirisk dybtgående belysning af de foreliggende, ofte komplekse
problemstillinger og analyse heraf. Der forventes en kvalificeret
og selvstændig behandling af det valgte emne. Afgangsprojektet
forventes at levere et kvalificeret bidrag til litteraturen omkring
det pågældende emne.
Afgangsprojekter udarbejdet af 1 eller 2 studerende må max. være på
80 normalsider ekskl. forside, litteraturliste, og evt. bilag.
Opgavens sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag
(inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer à 65 anslag). Siderne
skal have en margen på mindst 3 cm i top og bund og mindst 2 cm i
hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller,
figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af
anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte
maksimale sidetal. Med andre ord, så må det fastsatte maksimale
sidetal på 80 ikke overskrides på noget tidspunkt, heller ikke selv
om det samlede antal anslag er mindre end det, der svarer til
anslaget for 80 normalsider
Det er den studerende, der selv vælger emnet for sit afgangsprojekt
inden for studiets fagområde; dog skal emnevalget godkendes af
vejleder.
Den studerende udarbejder afgangsprojektet på egen hånd, men med
adgang til vejledning fra udpeget
vejleder. |
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Den studerende udarbejder selvstændigt sit
afgangsprojekt og har det fulde ansvar for emnevalg og for
resultat. Der er tale om en proces, hvor den studerende vælger en
vejleder fra studiets vejlederkorps og tilmelder sig med det valgte
emne inden et angivet tidspunkt. Vejleder rådgiver den studerende
omkring arbejdets tilrettelæggelse (problemløsningsprocessen) og om
udformningen og udarbejdelsen af afgangsprojektet. Vejleder vil
sammen med en ekstern censor senere bedømme afgangsprojektet og
forestå den mundtlige prøve heri. |
Feedback i undervisningen |
Der gives både feedback i forbindelse med
vejledningen og i forbindelse med det afsluttende mundtlige
forsvar. |
Studenterarbejdstimer |
Udarbejdelse |
393 timer |
Eksamen (inkl. forberedelse hertil) |
20 timer |
|