English   Danish

2018/2019  DIP-DINBV1002U  Emerging Markets (Online)

English Title
Emerging Markets (Online)

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (IB)
Kursusansvarlig
  • Niels Mygind - Department of International Economics, Governance and Business (EGB)
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk
Primære fagområder
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
Undervisningsformer
  • Online undervisning
Sidst opdateret den 09-04-2018

Relevante links

Læringsmål
  • Have viden om strategier, investeringer og salg vedrørende forretningsaktiviteter i de nye vækstmarkeder
  • Kunne identificere ligheder og forskelle mellem specifikke nye vækst markeder
  • Forstå hvordan disse økonomier bidrager til og indgår i globaliseringen
  • Forstå og forklare institutioners rolle for vækst og erhvervsudvikling
  • Kunne foretage analyser af tendenser og vekselvirkninger mellem politik, institutioner og økonomi i de nye vækstmarkeder
  • Kunne præsentere, kritisk bedømme og anvende teorier og begreber gennemgået på kurset
  • Kunne identificere relevante indikatorer for politiske risiko, institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde aktuel og opdateret information via internettet og biblioteksressourcer
  • Kunne lægge analyser af nye markeder til grund for udviklingen af strategier for virksomheder med erhvervsaktiviteter, eller planer om sådanne aktiviteter, i de nye markeder
Prøve/delprøver
Emerging Markets:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Det individuelle projekt skal indeholde en opdateret analyse af et aktuelt emne relateret til de nye vækstmarkeder. Fokus i kurset er på de store BRIK-lande: Brasilien, Rusland, Indien og Kina; men mindre nye vækstmarkeder kan eventuelt indgå. Det er også muligt at lave en sammenlignende analyse af to eller flere af de nye vækstmarkeder. Analysen kan eventuelt kobles sammen med en konkret problemstilling relateret til en given virksomhed med interesse i at gennemføre en økonomisk aktivitet med forbindelse til et eller flere af de nye vækstlande
Opgavetype Rapport
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette kursus giver deltagerne viden om de centrale økonomiske, politiske og sociale dynamikker i de nye vækst- markeder (emerging markets). Vægten ligger på de store økonomier – BRIK-landene, Brasilien, Rusland, Indien og Kina.
Kurset tager udgangspunkt i et tværdisciplinært perspektiv på økonomiske, politiske og sociale institutioner, deres udvikling og deres indflydelse på økonomisk udvikling.
Kurset giver et overblik over nylige politiske, institutionelle og økonomiske forandringer i udvalgte nye vækstmarkeder. Fokus ligger på vekselvirkningen mellem politik, institutioner og økonomi, med vægt på relationen mellem erhvervsliv og dets samfundsmæssige  omgivelser.
 

Foreløbig plan for kurset:

  1. Globalisering, institutionel udvikling og de nye vækstøkonomier
    Hvad satte gang i forandringen i de fire BRIK-lande?
  2. Vækst og indikatorer for institutionel udvikling – mellem-indkomstfælden – Hvorfor falder væksten i Kina?
    Er Indien den nye vækst-stjerne? Er Rusland og Brasilien fanget i mellem-indkomstfælden?
  3. Transition fra kommandoøkonomi til markedsøkonomi. Liberalisering og privatisering som takeoff for væksten
    i Rusland og Kina, men også væsentlig for Brasilien og Indien
  4. Samspillet mellem politik og økonomi – inkluderende vækst 
  5. Globalisering, FDI og integration. De nye vækstøkonomiers rolle i Verdensøkonomien
  6. Sammenligning af BRIK-landene – Politik, Institutionel ændring, Økonomi
Beskrivelse af undervisningsformer
Ugentlige online forelæsninger med mulighed for spørgsmål, skriftlige Peergrade opgaver online fulgt op med vejledende svar fra lærer og feedback fra medstuderende (kan besvares individuelt eller i små grupper) og ”blended learning” med videoer og quizzes online
Feedback i undervisningen
Gennem peer to peer review forløbet kan den studerende løbende forvente feedback fra medstuderende.
Underviseren giver desuden generel feedback i den ugentlige online session og desuden kort feed-back/vejledning i forbindelse med valg af problemstilling og struktur for projektopgaven


Studenterarbejdstimer
Undervisning 8 timer
Forberedelse 76 timer
Projekt 53 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningen ligger på mandage kl. 19:00-20:10 i uge 36 - 41.

Afl. af skriftlig opgave d. 29.10.2018

Foreløbig litteratur

BCG/Knowledge Wharton (2011): Rethinking Operations for a Two-speed World, special report, pp. 1-19
http:/​/​knowledge.wharton.upenn.edu/​papers/​download/​020111_RethinkingOperationsforaTwo-speedWorld.pdf
Branstetter L. and N. Lardy (2006): China’s embrace of globalization, NBER working paper series no. 12373 pp 3-56.
EBRD: Transition report (latest), London. www.ebrd.com
Economist: Selected articles and special reports on BRICs and the World Economy, through CBS library

Economist Intelligence Unit: latest country reports on BRICs, through CBS library
IMF (2005): World Economic Outlook, September, ch. 3 Building Institutions pp.125-153 http:/​/​www.imf.org/​external/​pubs/​ft/​weo/​2005/​02/​pdf/​chapter3.pdf
IMF (2014) 25 years of transition, pp 1-7, www.imf.org

IMF: latest country reports for the BRICs.
Mygind N. (2016): A Simple Growth Model, 20 pages, working paper, Learn

Mygind N. (2011): Transition from plan to market – a PIE analysis, CBS, (25 pages), January 2011. http:/​/​openarchive.cbs.dk/​handle/​10398/​8486
Mygind N. (2008): Virtuous circles in Chinese growth - can it go on? 24 pages
Mygind, N. (2007): The PIE Model: Politics, Institutions, Economy, A Simple Model for Analysis of the Business Environment, CEES/CBS (26 pages), http:/​/​openarchive.cbs.dk/​cbsweb/​handle/​10398/​7062
OECD (2013): Russia – modernizing the economy, April pp 3-42

http:/​/​www.oecd.org/​russia/​Russia-Modernising-the-Economy-EN.pdf

OECD recent Economic Surveys for Brazil, Russia, India, China – through CBS Library with access to OECD I-library
2007, BRICs and Beyond, www.goldmansachs.com/​our-thinking/​archive/​archive-pdfs/​brics-book/​brics-full-book.pdf
UNCTAD (latest): World Investment Report, www.unctad.org
UNCTAD (latest):: Trade and Development Report, www.unctad.org

UNDP (latest): Human Development Report. http://hdr.undp.org
World Bank (2011), Multipolarity: The New Global Economy, Overview pp. 1-10, Global Development Horizons 2011 http:/​/​siteresources.worldbank.org/​INTGDH/​Resources/​GDH_CompleteReport2011.pdf
World Bank (2013): China 2030, Building a Modern, Harmonious and Creative Society, Part 1, pp. 1-65 http:/​/​www.worldbank.org/​content/​dam/​Worldbank/​document/​China-2030-complete.pdf
World Bank (2016) Retaking the path to inclusion, growth and sustainability, pp. 21-48, www.worldbank.org

Sidst opdateret den 09-04-2018