Læringsmål |
- Forstå hvordan international projektledelse indgår i
implementeringen af en virksomheds internationale strategi og
gennemførelse af forandringsledelse i en globaliseret verden.
- Have viden om og være i stand til at anvende begreber, teorier,
modeller og metoder forbundet med international
projektledelse.
- Have indsigt i forskellige tekniske redskaber og værktøjer i
international projektledelse.
- Kunne identificere, definere, analysere og vurdere
international projektledelse i forhold til virksomhedens
organisationsstrategi og organisationskultur.
- Kunne analysere risikoafdækning og anvende værktøjer og
teknikker til at prioritere risici samt vurdere forskellige
internationale projektstrukturer.
- Kunne anvende planlægningsværktøjer, monitorerings- og
kontrolværktøjer, projektledelsesmodeller, kommunikationsmodeller
og samordningsmodeller i projektledelsescyklussen.
- Selvstændigt være i stand til at præsentere, kritisk vurdere og
anvende teorisammenhænge og begreber gennemgået på kurset.
- Være i stand til at formidle beslutningsgrundlag,
løsningsmodeller og brug af teknikker og værktøjer i ledelse af
internationale projekter i en virksomhed eller organisation.
- Være i stand til at redegøre for cases i international
projektledelse og organisere international projektledelse i en
konkret virksomhedssammenhæng.
|
Prøve/delprøver |
International
projektledelse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Individuel synopsis 8 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende afleveret det
skriftlige produkt til den ordinære eksamen, men er syg til den
mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af det oprindelige
produkt.
Hvis den studerende ikke har afleveret det skriftlige produkt på
grund af sygdom til ordinær eksamen, skal den studerende udarbejde
et produkt og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på
basis af dette.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere et nyt, et forbedret eller det samme
produkt og på den baggrund deltage i den mundtlige
omprøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Veludført international projektledelse er en vigtig forudsætning
for danske virksomheders succes på både nye og eksisterende globale
markeder. Virksomhederne skal konstant være i stand til at udvikle
deres produkter i takt med den skærpede globale konkurrence og den
stadig hastigere teknologiske forandringsproces. Dette kræver på
samme tid en behændig ledelsestilgang med parathed til at
gennemføre ændringer i virksomhedens projekter og en præcis styring
af internationale projekter gennem stadig mere detaljerede og
solide planer.
Faget giver en praktisk indføring i begreber, teorier og metoder
for international projektledelse som et middel til at implementere
en virksomheds internationale strategi og gennemføre
forandringsledelse i en globaliseret verden.
Faget forener på denne måde flere faglige tilgange.
Faget tager udgangspunkt i placeringen af international
projektledelse i et overordnet organisatorisk perspektiv baseret på
en selvstændig begrebsanalyse og generel projektledelsesteori, som
gør det muligt at definere de særlige karakteristika og
succeskriterier ved international projektledelse.
Undervisningens indhold er bygget op omkring otte
hovedtemaer:
- Sikring af det internationale projektets strategiske forankring
i virksomhedens mål
Der fokuseres særskilt på konteksten for internationale projekter i
forhold til interessentanalyse, organisationsstrategi og
organisationskultur, herunder projektporteføljestyring (PPM) og
modeller for projektstyringsudvikling (PMM).
- Strategivalg for det internationale projekt og
målstyringsprocessen
I strategiudviklingen af det internationale projekt fokuseres
primært på projektforslagets logiske ramme, målstyringsprocessen,
udvikling af indsatsområder og arbejdspakker, specificering af
arbejdsprocesser, samt kulturkløftværktøjer.
- Risikostyring og ledelse under usikkerhed på internationale
markeder
Der redegøres for risikostyringsprocessen og ledelseshåndtering af
usikkerhed i internationale projekter med særlig vægt på
risikoafdækning og værktøjer og teknikker til at prioritere risici,
herunder kapitalbudgetteringsteknik. Valutarisiko gennemgås som et
selvstændigt emne.
- Effektiv planlægning og bestemmelse af det internationale
projekts organisation
Inden for rammen af en international projektledelsescyklus ses
først på planlægning af internationale projekter i tid,
omkostninger og kvalitet understøttet af praktiske
planlægningsværktøjer, hvorefter forskellige internationale
projektstrukturer vurderes, herunder aspekter af intern og ekstern
projektkoordinering.
- Den bedst egnede kombination af implementeringsværktøjer
I implementeringsfasen lægges vægt på gennemgangen af
monitorerings- og kontrolværktøjer, såsom anvendelse af
monitoreringsmatrix for internationale projekter, udført
værdianalyse (EVA), Balanced Scorecard i en international
projektstyringsmatrice og kritiske kæder i projektstyring (CCPM) og
Agil Projektstyring.
- Ledelse under forandring i en støttende tværkulturel
projektkultur
Der lægges vægt på projektlederens egenskaber og opgaver og
projektteamets rolle i større projekter. De særlige
styringsudfordringer under innovation og digitalisering diskuteres
og udfordringer i outsourcing projekter behandles.
- Tværkulturel kommunikation for samarbejde og konfliktløsning
Der gives en oversigt over kommunikationsmodeller i internationale
projekter, samordningsmodeller og effektiv konfliktløsning i
internationale projekter.
- Bæredygtig læring og erfaringsopsamling i internationale
projekter
Faget munder ud i en redegørelse for procesorienterede
læringsmodeller inden projektafslutningsfasen behandles.
Faget opererer primært med virksomheden og dens afhængige
omverden, hvorved en makrosynsvinkel kun behandles sekundært.
Tilgangen er tværgående, således at både kvantitative og
kvalitative metoder kan inddrages.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fremmødeundervisning med online-elementer.
Kurset baseres på en kombination af forelæsninger, diskussioner, og
case arbejde i grupper.
Forelæsningsformen tillader dog kun i begrænset omfang gennemgang
af detailtilgange, der således i flere tilfælde kan have en
introducerende karakter. De studerende opfordres til at danne case
grupper baseret på forhold af betydning for deres egne
virksomheder, da den tekniske tilgang og brug værktøjer er
udfordrende. |
Feedback i undervisningen |
Der benyttes fælles chat rooms til interaktiv
feedback med de studerende samt direkte gennemgang af de
studerendes gruppebesvarelser i forbindelse med forelæsningerne.
Der arbejdes med weblinks, 21 videooptagelser baseret på fagets
moduler, samt power point præsentationer af
forelæsninger. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
21 timer |
Forberedelse (herunder øvelser) |
71 timer |
Eksamensforberedels og synopsis |
45 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen ligger på torsdage kl. 17.10 - 19.45 i
uge 35 - 41.
Afl. af skriftlig opgave uge 43- mundtlig eksamen uge
45
|
Foreløbig litteratur |
Kristian Sørensen (2017): International Projektledelse.
Danmarks- Jurist- og Økonomforbunds Forlag. 510
sider
|