| Læringsmål | 
    
    
      
        
          - Have viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber,
teorier, modeller og metoder
 
          - Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang
disse værktøjer kan anvendes i praksis
 
          - Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation,
analyse og løsning af forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med
betydning for virksomhedens ledelsesbeslutninger
 
          - Vurdere relationerne mellem forbrugere og
produkter/mærker/virksomheder/det offentlige samt kunne begrunde de
valgte handlinger og løsninger i forhold til vedligeholdelse og
forbedring af disse relationer
 
          - Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske
markedsføringsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i
kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens
produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse
med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de
konkurrencemæssige krav
 
          - Formulere krav til hvilke data, informationer og viden om
udvalgte forbrugeres/målgruppers holdninger, beslutningstagning og
adfærd, som er nødvendige med henblik på valg af optimalt
parametermix, herunder evt. forslag til ny
informationsindsamling/bearbejdning
 
          - Anvende empiriske data og resultater til opnåelse af en
forståelse af, hvorledes forbrugerne bearbejder information,
træffer beslutninger og i øvrigt agerer på markedet
 
          - Forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat, til
informationers reliabilitet og validitet samt til anvendelse af
alternative modeller/teorier, herunder kunne argumentere for evt.
påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og
konklusioner
 
          - Identificere, forstå, analysere og selvstændigt vurdere
købsadfærd og købsbeslutninger på forbrugermarkeder ud fra fagets
begrebsapparat, indfaldsvinkler og øvrige rammer
 
          - Dokumentere en anvendelsesorienteret forståelse af såvel
helheder som centrale delområder indenfor forbrugeradfærdsområdet
og på basis heraf være i stand til at kombinere teorier, modeller
og metoder med henblik på at kunne foretage en målrettet
marketingindsats i forhold til både markedet generelt og til
forskellige markedssegmenter
 
          - Træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger, herunder
tillige kunne belyse de markedsføringsrelaterede implikationer på
forbrugermarkedet for virksomheder, organisationer eller
myndigheder
 
          - Udvise en velargumenteret evne til udformning af
handlingsalternativer til løsning af problemet, herunder at sætte
disse i et større helhedsorienteret perspektiv
 
         
       | 
    
    
      | Prøve/delprøver | 
    
    
      
        
          
            
              | 
                Markedsføring
på BtC markeder:
               | 
             
            
              | Prøvens
ECTS | 
              5 | 
             
            
              | Prøveform | 
              Skriftlig stedprøve på CBS'
computere | 
             
            
              | Individuel eller gruppeprøve | 
              Individuel prøve | 
             
            
              | Opgavetype | 
              Opgavebesvarelse | 
             
            
              | Varighed | 
              4 timer | 
             
            
              | Bedømmelsesform | 
              7-trins-skala | 
             
            
              | Bedømmer(e) | 
              Eksaminator og ekstern censor | 
             
            
              | Eksamensperiode | 
              Efterår | 
             
            
              | Hjælpemidler | 
              Med visse hjælpemidler, se nedenfor: 
 Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
 - Lommeregner efter eget valg
 - Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
 
 Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
 - Udvidet IT-pakke
 
  | 
             
            
              | Syge-/omprøve | 
              Mundtlig stedprøve | 
             
            
               | 
              Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse | 
             
            
               | 
              Forberedelse: Uden
forberedelse | 
             
            
               | 
              Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. | 
             
           
         
       | 
    
    
      | Kursets indhold, forløb og pædagogik | 
    
    
      | 
         Formålet er at give den studerende indsigt i, hvordan og hvorfor
den enkelte forbruger og grupper af forbrugere efterspørger
produkter og serviceydelser i det moderne samfund med henblik på at
kunne forstå og bruge denne indsigt til selvstændigt at kunne
identificere og løse markedsmæssige problemstillinger med betydning
for virksomhedens eller organisationens ledelsesbeslutninger – på
nationalt og internationalt plan.
 
Det er endvidere sigtet at sætte den studerende i stand til at
analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med
henblik på at kunne udforme målrettede
marketingaktiviteter. 
       | 
    
    
      | Beskrivelse af undervisningsformer | 
    
    
      Fremmødeundervisning med online elementer.
  
Undervisningen gennemføres ved dialogforelæsninger, der her er en
kombination af oversigtsforelæsninger og dialog samt casearbejde,
hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger
i relation til fagets indhold og læringsmål. | 
    
    
      | Feedback i undervisningen | 
    
    
      | Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved
besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel
feedback. | 
    
    
      | Studenterarbejdstimer | 
    
    
      
        
          
            | Forberedelse til undervisningen | 
            90 timer | 
           
          
            | Tilstedeværelse | 
            27 timer | 
           
          
            | Eksamensaktiviteter | 
            20 timer | 
           
         
       | 
    
    
      | Yderligere oplysninger | 
    
    
      | 
         Studieansvarlig, lektor Jens Geersbro 
          
        
          Undervisningen ligger på mandage/torsdage kl. 17.10 -
19.45 eller hver 3. weekend lørdage/søndage kl. 8.55 - 14.15 i uge
34 - 38.
         
        
          Skriftlig eksamen i uge 39.
         
       | 
    
    
      | Foreløbig litteratur | 
    
    
      | 
         Ole E. Andersen: "Forstå forbrugerne og bliv en bedre
markedsfører", 
        ISBN 978-87-593-1566-8 
          
        Plus udvalgte artikler (meddeles senere) 
       |