2018/2019 DIP-DORGV1013U HR-ledelse og udvikling
English Title | |
HR-ledelse og udvikling |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 35 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
• Den studerende skal kunne redegøre for udvalgte
teorier indenfor fagområdet.
• Den studerende skal kunne diskutere handlemuligheder på et mikroniveau (hvor individuel agens er i forgrunden) fra et HR-perspektiv • Den studerende skal kunne designe og iværksætte en empirisk undersøgelse af et konkret organisatorisk problem af relevans for HR-ledelse og udvikling • Den studerende skal kunne analysere det valgte problem med hjælp av fagets teorier. • Den studerende skal, som del af sin empiriske undersøgelse, kunne samarbejde med organisationens medlemmer med hensigt at påvirke det studerede fænomen. • Kunne kritisk diskutere sin egen rolle i den empiriske undersøgelse og i samarbejdet med organisationen. • Være i stand til kritisk og refleksivt at forholde sig til teorier og modeller, deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger samt til den undersøgte praksis. • Kunne formulere sig fagligt og sprogligt på en klar og konsistent måde |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning for at kunne påbegynde 3. semester, at 1. og 2. semseter er bestået. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med specialiseringen Denne specialisering af HD (O) vælges især af studerende, der er engagerede i organisationens menneskelige ressourcer. Den er ikke kun en uddannelse af eller til medarbejdere i HR-afdelinger, men giver en generel indføring i de personalemæssige emneområder, som ledere, medarbejdere men også personale- og uddannelsesspecialister møder i arbejdslivet. Fagfeltet adskiller sig fra andre organisationsteoretiske områder ved primært at fokusere på individ og organisation og grænsen mellem dem. Feltet handler om relationen mellem ”individet og organisation” og om de problemstillinger organisationers ledelse møder, når de skal håndtere denne relation. En del af undervisningen berører dog også forholdet mellem det moderne samfund og organisation/individ. Her ses blandt andet på nogle af de udviklingstræk, der kan identificeres i det moderne samfund og i forlængelse heraf dets indvirkning på arbejdsmarkedsforhold og arbejdslivet. HR-specialiseringen giver et teoretisk indblik i og en kritisk refleksion over de væsentligste dele af fagområdet HRM. Det er et vigtigt mål med specialiseringen, at bibringe den studerende en forståelse for de konkrete problemstillinger, der møder den professionelle HR-praksis – (som udøvet af ledere, medarbejdere og HR-specialister).
Hvad er centrale temaer på specialiseringen? På den ene side er det et overordnet tema hvordan der skabes den bedst mulige sammenhæng mellem medarbejderens kompetencer og ønsker/målsætninger på den ene side og organisationens målsætninger på den anden. Det gælder både i håndteringen af tiltrækning og udvælgelse af de rette medarbejdere såvel som den problemstilling det er at matche og sammensætte opgaver/ medarbejdergrupper på den mest effektive måde. På den andens side er et centralt
tema hvordan HR-specialister, ledere og medarbejdere gennem bl.a.
organisationsudvikling, kompetenceudvikling, fastholdelse og
organisatorisk læring, kan blive i stand til at løse nye opgaver og
møde nye udfordringer. Udfordringer som bl.a. skabes af de
komplekse psykologiske mv. vilkår det moderne samfund giver for
meningsskabelse for individer i organisationer. Følgende
undertemaer berøres:
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
LEARN-refleksioner, quizzes, multiple choice tests | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisning
Præsentationsvideo kan ses her.
HD(O) administrationen
Holdstørrelse:
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Bøger Larsen, Henrik Holt (2010), License to Work, Arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? (Kap. 1 + 2 + 4 +5 + 6 + 10 + 11 + 12 + 13 + 15 + 16 + 18 + 20), 2. udgave, Forlaget Valmuen, ISBN: 9788788741209.
Stringer E. T. (2014): Action research. Los Angeles: Sage (Blev også brugt på 1. studieår)
Kompendium med artikler |