Læringsmål |
- Viden: Gennem specialet skal den studerende kunne anvende flere
af studiets teorier, perspektiver, modeller, begreber og metoder
til løsning af en kompleks faglig relevant selvvalgt
problemstilling.
- Viden (fortsat)Den studerende skal her både demonstrere viden
om og overblik over studiets teorier, modeller og metoder og vise
at vedkommende kan anvende disse til identifikation, analyse og
løsning af problemstillingen samt demonstrere viden om teoriernes,
modellernes og metodernes muligheder og begrænsninger.
- Færdigheder: Den studerendes centrale færdigheder omfatter at
kunne: - Identificere, analysere, formulere og afgrænse en kompleks
praktisk og fagligt forankret problemstilling. - Forklare, evaluere
og vælge relevante metoder til løsning af problemstillingen og
herunder udvikle et relevant undersøgelsesdesign, der sikrer
validitet og reliabilitet.
- Færdigheder (fortsat)- Forklare, evaluere og vælge relevante
teorier, modeller og begreber til løsning af problemstillingen og
herunder udvikle en specifik analysemodel til håndtering af
empiri.- Indsamle relevant empiri gennem brug af videnskabeligt
anerkendte metoder. Systematisk sammenstille empiri og teori og
gennemføre relevante analyser.
- Færdigheder (fortsat)- Udvikle fagligt funderet forslag til
løsning af den identificerede problemstilling. - Reflektere over
løsningsforslagets anvendelighed samt over modellers relevans,
brugbarhed og begrænsninger.
- Færdigheder (fortsat): - Konkludere på det formulerede
problem.- Skriftligt og mundtligt formidle en kompleks praktisk og
fagligt forankret problemstilling og dens behandling og løsning i
et klart, logisk og fagligt præcist sprog.
- Kompetencer: Den studerendes centrale kompetencer omfatter at
kunne: - Identificere, formulere, afgrænse, analyserer og løse
komplekse praktiske problemstillinger gennem brug af videnskabelig
teori, modeller og metode.
- Kompetencer (fortsat):Overskue og arbejde systematisk,
udviklingsorienteret og selvstændigt med en kompleks
forretningsmæssig problemstilling samt være i stand til at formidle
resultaterne logisk, overskueligt og velargumenteret i såvel skrift
som tale. - Selvstændigt identificere behov for øget viden om
teorier, metoder og empiri samt kunne strukturere egen læring og
erhvervelse af viden herom.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det
er en forudsætning for tilmelding til Afgangsprojektet, at den
studerende har bestået eller er tilmeldt prøverne på 1., 2. og 3.
semester. |
Prøve/delprøver |
Afgangsprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Max. sideantal er ekskl. forside,
indholdsfortegnelse og bilag.
Formulerings- og staveevne indgår i den samlede bedømmelse af
eksamenspræstationen, idet det faglige indhold dog vægter tungest.
Afgangsprojektet kan laves alene eller i grupper af max. 2
personer.
Varighed:
Ved 1 studerende: 45 min. mundtlig eksamination inkl. votering.
Ved 2 studerende: 60 min. mundtlig eksamination med begge
studerende inkl. votering. |
Opgavetype |
HD 2. del afgangsprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
45 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer, Afleveringsfrist 8. maj 2019 kl. 12.00
via Digital eksamen
Mundtlig eksamen i uge 24 og 25 |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
- Et 15 - 20 minutters oplæg hvor den/de studerende
redegør for afgangsprojektets problemstillinger,
afgrænsningsmuligheder, metodeovervejelser, mulige løsningsmodeller
samt foretager en perspektivering og efterrationalisering ud fra
den skriftlige besvarelse.
- En bedømmerstyret diskussion omkring såvel den skriftlige
besvarelse som de faglige problemstillinger, der er relateret til
det valgte emne.
- Vejleder og censor voterer ud fra en helhedsvurdering af den
skriftlige besvarelse og den mundtlige præstation. Karakteren er en
individuel karakter baseret på den enkelte studerendes
bidrag.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med afgangsprojektet er, at den studerende på et
problembaseret grundlag selvstændigt skal kunne kombinere
uddannelsens teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede
elementer og formidle dette på et sikkert metodisk grundlag i
henhold til afgangsprojektets læringsmål.
Grundlaget for afgangsprojektet findes inden for
HD(R)'s centrale fagområder. Den studerende vælger, formulerer
og modner selv sit emne, som herefter skal godkendes af
studie- og fagkoordinator, hvorefter der tildeles en vejleder.
Afgangsprojektet udarbejdes over et emne inden for HD(R)'s
centrale faglige områder overordnet set. I projektet
gennemføres en i forhold til det valgte emne relevant
teoretisk og empirisk dybtgående belysning af de
foreliggende ofte komplekse problemstillinger og analyse
heraf. Der forventes en kvalificeret og selvstændig behandling af
det valgte emne. Afgangsprojektet forventes tillige at indeholde et
relevant litteraturgrundlag omkring det pågældende emne, som rækker
ud over studiets obligatoriske litteratur.
Den studerende skal kunne identificere, formulere, begrunde
og afgrænse en kompleks praktisk orienteret og faglig relevant
problemstilling. Den studerende skal kunne begrunde og vælge
relevante metoder og teorier til løsning af problemstillingen
og skal med udgangspunkt i modeller og teorier analysere
relevant indsamlet empiri. På baggrund heraf skal
der opstilles anbefalinger til løsning af problemstillingen
samt reflektion over løsninger, metoders og teoriers
anvendelighed for praksis. Endelig skal den studerende kunne
konkludere på den rejste problemstilling.
Bemærk:
Såfremt der ønskes at skrive afgangsprojekt indenfor emnet
"Regnskabsanalyse og værdiansættelse" henvises til
de særlige krav som er beskrevet i "Vejledening til
Afgangsprojekt".
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
De(n) studerende udarbejder selvstændigt sit
afgangsprojekt og har det fulde ansvar for emnevalg og for
resultat.
Den tildelte vejleder rådgiver de(n) studerende omkring arbejdets
tilrettelæggelse (problemløsningsprocessen) og om udformningen og
udarbejdelsen af afgangsprojektet. |
Feedback i undervisningen |
Der gives individuel feedback i
vejledningsprocessen. Derudover er feedback en integreret del af
karaktergivningen, hvor karakteren begrundes overfor de(n)
studerende, ligesom eksaminator og censor giver input til
forbedringsforslag til projektet, så en eventuelt højere karakter
kunne være opnået. |
Studenterarbejdstimer |
Eksamination |
1 timer |
Udarbejdelse |
399 timer |
Vejledning |
12 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Afleveringsfrist senest 8. maj 2019 kl. 12.00 via Digital
eksamen, samt i to trykte eksemplarer.
"Vejledning til Afgangsprojektet" findes på
my.cbs.dk under:
Mit studie -> Fag og eksamen
(kun synligt for studerende indskrevet på studiet)
|