2018/2019 DIP-DREGV1035U Økonomistyring i politisk styrede organisationer
English Title | |
Management Accounting in Political Organisations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator:
Sadaf Hussain Mail: shu.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 20-09-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Faget kan vælges blandt alle HD 2. dels linjer og kræver ingen særlige forudsætninger. Det vil dog være en fordel at have kendskab til økonomistyring samt organisationsteori mere generelt. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formål: Mange virksomheder og offentlige organisationer kæmper dagligt med at få økonomistyring til at virke efter hensigten. Udfordringer, såsom hvordan man håndterer stærke fagprofessioner, politisk indblanding, samt modstridende interesser blandt medarbejdere og ledere, gør det ofte svært at realisere de økonomistyringsmæssige målsætninger. Mange virksomheder og offentlige organisationer ender derfor ud med en økonomistyringspraksis, der ikke fungerer optimalt. Spørgsmålet er, hvordan man kan forstå og håndtere dette.
Dette fags formål er at give de studerende solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til løsning på politisk styrede organisationers særlige økonomistyringsmæssige udfordringer. Faget ønsker at opnå dette ved at bibringe de studerende med en række teoretiske perspektiver, der strækker sig udover de mere traditionelle økonomistyringsperspektiver, og dermed kan bruges som supplement til traditionel økonomistyring.
Indhold: Faget lægger ud med at behandle den særlige økonomistyringslogik, der gennem snart tre årtier har præget både private og offentlige organisationer, nemlig New Public Management og ideen om det økonomisk rationelle individ. Herefter sættes der fokus på ideen om, at økonomistyring ved at hjælpe med at gøre alle aktiviteter målbare og reviderbare per automatik vil skabe øget værdi. Her vil faget nærmere tage en række begreber op, såsom enhedsomkostningsbegrebet, ved at belyse både, hvad sådan et begreb kan muliggøre, men også, hvilke problemer der kan opstå når alle aktiviteter på denne måde forsøges måleliggjort.
Faget fortsætter herefter med at belyse, hvordan økonomistyring gennem dets særlige styringsrationale påtvinger medarbejdere en særlig økonomisk identitet, som disse mennesker ofte ikke bryder sig om, hvilket afstedkommer en række særlige problemstillinger, som virksomheder må løse. I den forbindelse vil faget også belyse de strategier, som medarbejdere typisk benytter som modreaktion til at "bekæmpe" økonomistyringens særlige rationale.
I dette fag vil der også være fokus på økonomistyringens motivationsmæssige problemstillinger, hvor blandt andet en række adfærdsmæssige designfaktorer, såsom budgetdeltagelse og budgetevalueringsstile belyses. Der vil også blive kigget nærmere på magt og kulturmæssige aspekter forbundet med at indføre økonomistyring.
Pædagogik: Faget benytter sig af en kombination af teoretiske tekster og praksisnære cases, således at de studerende både tillærer en række (nye) perspektiver og ser disse illustreret gennem konkrete organisationers udfordringer. I selve undervisningen vil hovedvægten ligge på at skabe diskussioner indenfor dagens emne, sådan at tiden ikke kun bruges på at gennemgå pensum, men også at få vendt og drejet de til undervisningen læste cases. Det er fagets formål gennem lektionerne at få skabt et læringsrum, hvor de studerende kan tillære og afprøve deres viden. Formålet er at blive bedre til at kunne identificere konkrete praktiske problemstillinger der må håndteres for at sikre en effektiv økonomistyring. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer.
En undervisningssession vil typisk bestå af en forelæsning kombineret med småøvelser, caseanalyser, plenum- og gruppe diskussioner. Der vil løbende blive vekslet mellem disse for at skabe et spændende og varieret læringsmiljø. Der vil ikke være hjemmeopgaver eller lignende på dette fag. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag vil blive givet gennem den løbende diskussion under forelæsningerne, samt gennem brugen af office hours, som er et tilbud til de studerende, der måtte ønske en mere individuel feedback. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen: Mandag og onsdag, uge 33-38, kl. 17.10-19.45
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Litteraturen offentliggøres på MY.CBS.DKog CBS Learn i juli/august. Der blive lagt vægt på artikler og bogkapitler og der vil derfor blive trykt en artikelsamling. |