2018/2019  KAN-CCMAO1022U  Regnskab 1

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Carsten Olsen - Institut for Regnskab (RR)
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 22-06-2018

• Forklare eksternt regnskab som samfundsaktivitet og diskutere de samfundsøkonomiske konsekvenser den eksterne rapportering medfører
  • Forklare eksternt regnskab som videnskabelig disciplin, herunder verifikation af regnskabsteorier, normative og deskriptive regnskabsteorier mv.
  • Forklare den internationale regnskabsregulering via EU og IASB, herunder begrebsrammens funktion og indholdet af dens 5 niveauer
  • Anvende definitionen på aktiver og regelsættet for indregning og måling af immaterielle, materielle og finansielle aktiver til at løse en konkret regnskabsmæssig problemstilling
  • Anvende definition på forpligtelser og regelsættet for indregning og måling af forskellige former for forpligtelser til at løse en konkret regnskabsmæssig problemstilling
  • Anvende definition på indtægter, omsætning og omkostninger samt anvende indtægtsmetoder og forskellige former for omkostningsklassifikation til at løse en konkret regnskabsmæssig problemstilling
  • Anvende de lovgivningsmæssige krav til ledelsesberetning og supplerende beretning
Regnskab 1:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • Lommeregner efter eget valg
  • Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i papirformat
Den studerende har adgang til
  • Adgang til CBSLearn
  • Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
  • Udvidet IT-pakke
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Kurset indeholder et indledende forløb omhandlende ekstern rapportering som samfundsaktivitet og videnskabelig disciplin. Derefter vil ledelsesberetning og supplerende beretninger bliver inddraget og diskuteret. Elementerne i årsregnskabet vil blive gennemgået og specifikke emner som f.eks. aktiebaseret aflønning vil blive fremdraget. Reguleringsmæssigt vil kurset fokusere på de internationale regnskabsstandarder fra IASB (IAS/IFRS). Kurset afsluttes med et forløb om koncernregnskaber.

Undervisningen på kurset er en blanding af storholdsforelæsninger og øvelser på hold.
Feedback på en besvarelse af en frivillig opgave fra undervisningen. Derudover diskuteres case-problemstillinger i holdundervisningen og der er her undeviserfeedback på diskussionen.
Undervisning 48 timer
Eksamen 4 timer
Forberedelse 154 timer

Ball, R. (2006). International Financial Reporting Standards (IFRS): pros and cons for investors, Accounting and Business Research, International Accounting Policy Forum. pp. 5-27.

Bengtsson, E. (2011), Repoliticalization of accounting standard setting—The IASB, the EU and the global financial crisis, Critical Perspectives on Accounting 22 (2011) 567– 580

IASB, IFRS og IAS (standarder download), www.cbs.dk/​bibliotek/​databaser/​skat-revision-regnskab/​regnskabsstandarder

EY (2016). Illustrativ IFRS-årsrapport (2016), www.ey.com/​DK/​da/​Issues/​IFRS/​IFRS-industri-d-overview

EY (2016). Indsigt i Årsregnskabsloven, EY's praktiske guide til loven 2015/2016. 2. Udgave. Nyeste version gives via LEARN når faget starter