2018/2019
KAN-CCMAV2020U Offentlig regnskab og revision
English Title |
Public sector accounting and
auditing |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere |
30 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig |
- Peter Skærbæk - Institut for Regnskab (RR)
|
Primære
fagområder |
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
19-02-2018
|
Læringsmål |
Formålet med valgfaget er at give deltagerne en
dyberegående forståelse af den offentlige sektors revisions
praktiske og teoretiske problemstillinger. Disse vil blive belyst
med aktuelle eksempler. Kurset demonstrerer ved gennemgang og
arbejdet med konkrete problemstillinger, hvorledes
samfundsvidenskabelig teori og metode kan anvendes.
Målet med faget er, at de studerende kan:
- Forklare indholdet af begrebet god offentlig revisionsskik og
begrebets forudsætninger samt vurdere problemstillinger i relation
hertil.
- Foretage analyser og kritiske vurderinger af betingelserne for
at udøve regnskab og revision i den offentlige sektor.
- Forstå, konkretisere og anvende de begreber, teorier og metoder
indenfor emnet offentlig revision.
- Anvende casestudier som metode ved undersøgelse af
problemstillinger indenfor offentlig revision.
|
Prøve/delprøver |
Offentlig
regnskab og revision:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af og afleveret den skriftlige synopsis til den
ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles
sygeprøven på baggrund af genindlevering af den oprindelige
synopsis.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige synopsis skal den studerende udarbejde en synopsis og
deltage i den efterfølgende mundtlige prøve på basis af denne.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, Skal den
studerende indlevere en ny synopsis og på den baggrund deltage i
den mundtlige omprøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Med udgangspunkt i begreberne god offentlig styring (Public
Governance), ansvar (Accountability) og gennemsigtighed
(Transparency) samt disse begrebers indhold og omfang arbejdes med
følgende temaer:
- Revision og Public Governance
- New Public Management
- Intern kontrol og risiko-styring i den offentlige sektor
- Statsrevisorerne rolle i den statslige revision
- Private revisionsselskaber som revisor for offentlige
virksomheder
- Revisionens strategiske implikationer
- Revision af den offentlige sektor
Struktur og funktion Det juridiske grundlag for offentlig revision Revisionsstandarder i den offentlige sektor Valgfaget anlægger et internationalt perspektiv og fokuserer på
offentlige organisation, strategi og
ledelse.
Fagets eksempler og cases vil blive udvalgt, så de matcher de
problemstillinger, som de studerende senere vil møde i
revisionspraksis
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Lektionerne består af oversigtsforelæsninger,
gennemgang af praktisk cases, øvelsesopgaver, drøftelse af
fremlæggelser mv. Hertil kommer gruppe- og plenumdiskussioner.
Undervisningen er primært knyttet til centrale og aktuelle
problemstillinger i faget.
Faget benytter sig af gæsteforelæsere, der har særligt teoretisk
eller praktisk kendskab til den offentlige sektors revision.
Der stilles krav til deltagerne om engagement og aktiv deltagelse,
så der skabes en frugtbart og dynamisk
undervisningsmiljø. |
Feedback i undervisningen |
Der gives feedback løbende i undervisningen
herunder feedback på præsentationer fra studerende samt
øvelsesopgaver der stilles som en del af undervisningen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
33 timer |
Forberedelse |
123 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Sidst opdateret den
19-02-2018