2018/2019 KAN-CCMVV1734U Sociale medier og organisationer
English Title | |
Social media and organizations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 20-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende på selvstændig
vis:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Grundlæggende organisationsteoretisk forståelse. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Sociale medier har i de seneste år ikke alene fået større indflydelse på vores hverdag, men også på hvordan arbejde organiseres og udføres. På kurset udforsker vi forskningen indenfor hvordan sociale medier påvirker organisationer, og udover at fokusere på hvad der karakteriserer sociale medier uddyber kurset især konsekvenserne ved sociale medier. Disse konsekvenser analyseres og diskuteres ud fra fem temaer:
1. Vanedannende. Sociale medier som fx Facebook og Twitter er stærkt vanedannende, hvilket fører til at mange mennesker i løbet af en arbejdsdag bruger meget tid på sociale medier uden at dette er relevant for arbejdet. I nogle tilfælde kan det ligefrem være skadeligt for arbejdet.
2. Grænseoverskridende. Sociale medier nedbryder således grænsen mellem arbejdet og fritiden, hvilket kan skabe behov for retningslinjer for hvor ofte ansatte i løbet af arbejdsdagen må anvende sociale medier til privatbrug.
3. Kommunikationsmønstre. Sociale medier på arbejdsplasen - som fx interne blogs - skaber muligheder for en friere dialog end traditionelt topstyret kommunikation, hvilket bl.a. understøtter ansattes muligheder for at ytre eventuel utilfredshed.
4. Interaktionsmønstre. Derudover giver sociale medier muligheder for at interagere på nye måder, hvilket forskningen bl.a. har understreget gavner samarbejde og videndeling. Noget tyder dog på, at sociale medier ikke fuldt ud kan erstatte ansigt-til-ansigt interaktioner.
5. Kriseledelse. Sociale medier ændrer ikke kun kommunikationsmønstre indenfor organisationer, men gør det også muligt for alle konstant at forholde sig til - fx føle sig krænket af - hvad organisationen gør, hvilket kræver at organisationer risikerer at befinde sig i shitstorms, som nødvendiggør et kriseberedskab.
Således giver kurset en forskningsbaseret forståelse af, hvordan sociale medier udfordrer organisatoriske aktiviteter, og hvordan disse udfordringer bedst muligt håndteres.
Undervisningen baseres på traditionelle forelæsninger, studenteroplæg og online aktiviteter. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Halvdelen af forelæsningerne foregår online, således at hver anden uge er der online forelæsninger. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I tilstedeværelsesundervisningen gives der feedback på studenteroplæg, og online er der feedback på skriftlige opgaver. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Pensum består af akademiske artikler, som alle kan tilgås via CBS Library. Den foreløbige litteratur er:
|