2018/2019 KAN-CCMVV3019U Det perfekte match - hvor svært kan det være at rekruttere ordentligt?
English Title | |
The perfect match - how hard can it be to recruit properly |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Efter at have gennemført faget, skal den
studerende være i stand til at:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget skal sætte den studerende i stand til at forholde sig til rekruttering som ledelsesmæssig og organisatorisk praksis og herunder fra både et teoretisk og praktisk synspunkt kunne forholde sig (også kritisk) til rekrutteringens elementer.
Formålet er dermed at gøre den studerende bevidst om, hvilke potentielle konsekvenser valg af rekrutteringstilgang og herunder til- og fravalg af elementer i rekrutteringsforløbet har set fra såvel et teoretisk som praktisk perspektiv.
Arbejdskraftens generelle høje mobilitet i Danmark, den nye generation af arbejdssøgere, nye samarbejdsformer, mv. betyder, at ledere og HR-specialister fortsat og måske endda oftere skal gennemføre rekrutteringer.
Uanset hvilken paradigmatisk tilgang man måtte have til den organisatoriske praksis, så kan et rekrutteringsbehov ses som et ”window of opportunity” for en organisation. Tiltrækning, vurdering og valg af kandidat(er) kan således have stor betydning og konsekvens for organisatorisk effektivitet og innovation.
Faget vil derfor overordnet beskæftige sig med og udfolde tre områder:
Den studerende tilegner sig derfor:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget udfoldes over 11 forelæsninger hvor der
gøres brug af plenumdiskussioner, cases, udfoldelse af de
studerendes egen praksis, mv.
Det forventes, at den studerende undervejs systematisk får opsamlet erfaring omkring rekruttering fra egen organisatorisk praksis. Undervisningen understøttes af besøg fra teoretikere og praktikere med viden om rekruttering og af audiovisuelle indslag. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der vil være peer-training I interviewteknik undervejs, hvor den enkelte får feedback fra studiekollegaen. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Grundbøger: Titel: The psychology of personnel selection (grundbog 1) Forfatter(e): Tomas Chamorro-Premuzic and Adrian Furnham Forlag: Cambridge University Press Årstal: 2010 Udgave: 1 Sider / sider total: Hele bogen, s. 1-234 / 235 sider
Titel: Rekruttering – i et narrativt perspektiv (grundbog 2) Forfatter(e): Jens Henriksen Forlag: Dansk psykologisk forlag Årstal: 2013 Udgave: 1.udgave Sider / sider total: Hele bogen, s. 7-130 / 124 sider
|