2018/2019 KAN-CCMVV5561U Verdens bedste pensionssystem – Hvordan, hvorfor og hvilke udfordringer står det overfor?
English Title | |
The world’s best pension system – how, why and what challenges is it facing? |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Henrik
Ramlau-Hansen mfl.
Further information: https://studentcbs.sharepoint.com/CEMS/Pages/Valgfag-paa-CBS_DK.aspx |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal demonstrere forståelse for opbygningen og strukturen af det danske pensionssystem set fra et samfundsperspektiv, fra et individuelt/pensionsopsparers perspektiv og fra et regulatorisk/tilsynsmæssigt perspektiv. Den studerende skal også udvise klar forståelse for pensionssektorens og pensionsselskabernes rolle i det finansielle system. Den studerende skal desuden demonstrere forståelse for den danske livforsikring og pensionssektors historiske udvikling og udviklingstendenser i en international kontekst. | ||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset henvender sig til studerende på Cand.merc. FIR, FSM, FIN, AEF, IB, ASC og Cand.Oecon eller tilsvarende med en vis baggrund i finansiering. Kurset vil kun i meget begrænset omfang indeholde matematiske/statistiske betragtninger, hvorfor det bør appellere til en bred skare af studenter. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset vil indeholde både danske og engelske tekster, undervisningen vil dog primært foregå på dansk.
Nedenstående emnekredse er beskrevet på engelsk, da de engelske termer i høj grad vil blive anvendt i undervisningen.
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset vil i stor udstrækning gøre brug af eksterne indlægsholdere fra pensionssektoren. Ved den seneste afholdelse i efteråret 2017 var der bla. indlæg af forskellige under- og vicedirektører fra forskellige pensionsselskaber. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Office hours for feedback
Regular short assignments |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset tager udgangspunkt i forskellig litteratur der beskriver det danske pensionssystem, se eksempelvis ”ATP - Factor Investing the ATP way”; Finans/Invest, 2017, ”Pensionskommissionen 2015”, ”Finanstilsynet – Pension når garantierne forsvinder”; diskussionsoplæg Finanstilsynet, februar 2017 og ”Finansministeriet – ”Det danske pensionssystem nu og i fremtiden”; Finansministeriet, juni 2017. Herudover vil der til hver forelæsning være slides, der gennemgås i detaljer og typisk lidt litteratur som supplerende læsning. Det supplerende baggrundsmateriale kan bla. bestå af tekster og materiale, der beskriver dansk og international finansiel regulering (f.eks. ”Bekendtgørelse om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser”; retsinformation, 2015), kombineret med cases fra den danske pensionssektor, herunder årsrapporter, rapporter fra Finanstilsynet samt materiale fra Forsikring og Pension. |