2018/2019 KAN-CKOMV6002U Ledelsesretorik
English Title | |
Rhetoric of Leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Der er ikke nogen specielle forudsætninger for at deltage i kurset. Man skal være indstillet på at deltage i undervisningen, fordi der indgår mange praktiske taleøvelser i kurset. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kurset skal give deltagerne en teoretisk indsigt i sprogets afgørende betydning og funktion i organisationer og det skal igennem taleøvelser fremme deltagernes praktiske brug af sproget i tale, samtale, forhandling og strategisk handlen. Hermed skal deltagernes kompetence som kommende ledere og deltagere i private virksomheder og offentlige organisationer styrkes.
Talen er det vigtigste redskab for ledere og alle andre deltagere i private virksomheder og offentlige organisationer. Organisationer er først og fremmest mundtlige kulturer, selv om vi alle lider under dynger af mails og rapporter. Al ledelse foregår igennem talen. Retorik handler om den strategiske brug af talen med henblik på at fremme et bestemt budskab og opnå et bestemt mål. Når en leder skal fremlægge nye og bedre resultater, kræves der en form for argumentation, sprogbrug og stemmeføring. Når der skal tales om svære valg i organisation eller i forhold til en bestemt medarbejder, kræves der andre argumenter, ord og fremtoning. Lederen skal vide, hvordan man taler for at kunne sige det, som han eller hun konkret ønsker at få frem. Det kræver kendskab til situationen, og til forholdet mellem den givne situation og de retoriske virkemidler.
Retorik er noget, man kan lære. I USA er retorik en obligatorisk del af enhver businessuddannelse. Sådan er det normalt ikke i DK. Dette kursus er et forsøg på at afhjælpe denne mangel. I kurset indgår der både en praktisk og en teoretisk del.
Den praktiske del af kurset består i, at deltagerne skal skrive nogle kortfattede taler og forhandlingsoplæg, som skal fremføres ved timerne med en efterfølgende diskussion. Den specifikke udformning af disse taler og forhandlingsoplæg skal tage udgangspunkt i praktiske udfordringer for ledere. På denne måde er det et mål for kurset at integrere teori og praksis, således at faget kan være praktisk relevant for alle deltagere.
Den teoretiske del af kurset består i en indføring i den retoriske tradition fra antikken til vor tid. Retorikken sættes ind i en bredere filosofisk, politisk, kommunikativ og samfundsmæssig kontekst. I denne sammenhæng vil der blive vist eksempler på stor retorik. Dernæst vil der være en indføring i konkrete teorier om, hvordan man former sin tale til bestemte lejligheder med henblik på at opnå bestemte mål. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Normal klasseundervisning med mulighed for
spørgsmål og kommentarer.
Gruppearbejde med at analysere, diskutere, skrive og fremføre taler Feedback på mundtligt fremførte taler |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives feedback på den skriftlige tale og den mundtlige fremførelse af talen. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|