2018/2019
KAN-CPSYO1621U Forandringsledelse
English Title |
Change Management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig |
- Kirstine Zinck Pedersen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisation/Organization
- Virksomhedspsykologi/Business psychology
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
14-12-2018
|
Læringsmål |
Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne
til at:
- Identificere relevante organisatoriske
forandringsproblemstillinger i casen
- Vælge en central, kompleks forandringsproblemstilling og
foretage en teoretisk baseret analyse af denne, hvor valget af
teori begrundes i relation til problemstillingen og de
forandringsfænomener som er i fokus
- Involvere anden relevant teori fra andre af fagets temaer i
analysen
- Diskutere forandringsproblemet/erne i en mere praksisrettet
sammenhæng, i relation til de teorier og redskaber som faget
tilbyder.
|
Prøve/delprøver |
Forandringsledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår og Forår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Til reeksamen vil der blive
udleveret ny case. Ligesom ved den ordinære prøve, udarbejdes den
nye besvarelse indenfor rammerne af 72 timer og på maks. 10
sider.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er en 72-timers skriftlig hjemmeopgave på maks. 10
sider. Opgaven baseres på en udleveret case, som de
studerende forventes at analysere med udgangspunkt i konkrete
spørgsmål og ved hjælp af teorier og litteratur fra
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget fokuserer på forandring som fænomen og hvordan
organisatorisk forandring kan forstås, analyseres og håndteres. Der
introduceres til klassiske og nyere
forandringsteorier, samt cases (via teksterne eller selvstændige
minicases) som tager udgangspunkt i forskellige typer af
forandringsprocesser. I undervisningen fokuserer vi både på, at
diskutere fagtermer og begreber, og på at sætte disse ind i en
praksisnær sammenhæng (både med henblik på teoretisk informeret
analyse og praksis). Vi arbejder på den ene side med specifikke
årsager til organisationsforandringer fx fusioner, downsizing,
introduktion af ny teknologi og på den anden side med bredere
forandringstemaer såsom udvikling af identitet i organisationen,
lederens udfordringer i arbejdet med at initiere og implementere
forandringsprocesser, og mennesket i forandringsprocessen –
herunder modstand mod forandring. Fagets mål er at øve de
studerendes blik for forskellige typer af forandringer og til at
anlægge en reflekterende, analytisk tilgang til organisatorisk
forandring.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen forløber som storhold i en
kombination af holdundervisning, gruppearbejde, diskussioner,
øvelser og feedback sessions. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback i undervisningen i
forbindelse med øvelser, diskussion og studenteroplæg.
Faget afsluttes desuden med en eksamensforberedende workshop, hvor
de studerende i grupper træner brug af kursuslitteratur i
forbindelse med en konkret forandringscase. Dagen vil indeholde
case-arbejde, præsentationer og feedback sessioner.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
36 timer |
Workshop |
8 timer |
Eksamensopgave |
72 timer |
Forberedelse til undervisning og eksamen |
90 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Kompendium og download (fremgår af lektionsplan på
CBSlearn)
|
Sidst opdateret den
14-12-2018