2018/2019 KAN-CPSYO2003U Organisationsudvikling i praksis
English Title | |
Organisation Development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-12-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende demonstrere en
evne til at
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Organisationsudvikling i Praksis (OiP) anlægger en praktisk og interventionsorienteret vinkel på semestrets tema om organisatorisk forandring. Det er, så at sige, her de studerende får mulighed for at udforske og træne rollen som proceskonsulent – på denne måde er OiP helt tæt koblet på faget Integreret Projekt i Proceskonsultation, som tidsmæssigt løber parallelt. På OiP arbejder vi med at koble teori og praksis i gennemgangen af hvordan forandringsprocesser startes, udvikles, håndteres og vedligeholdes. Vi udforsker dette via konkrete interventioner, der kan benyttes i organisatoriske sammenhænge (fx cases vi bruger i undervisningen), og via arbejdet med at forstå konsulentens rolle. Fagets præmis er, at forandringsprocesser kan planlægges og igangsættes, men at de samtidig rummer uforudsigelighed, konflikter og dilemmaer som sættes i spil når relationer etableres og opløses i organisationer.
Som konsulent er det vigtigt at kende ’værktøjer’ som kan sætte konstruktive forandringer i gang, og at vide, hvordan værktøjerne kan bruges til at vurdere og påvirke forandringsprocessen. Vi anlægger en proceskonsultativ tilgang til organisationsudvikling, hvor konsulentens relation til klientorganisationen ses som dynamisk og hvor konsulent og klient arbejder i fællesskab med at identificere og planlægge en forandringsproces som reflekterer den problematik, der er på spil i klientorganisationen. Herigennem sættes de studerende i stand til at kunne indtage en proceskonsultativ rolle og at kunne tilrettelægge og gennemføre forskellige typer af udviklingsforløb.
Teoretisk trækker faget på ’organization development’ og ’systemic consultation’. I disse forståelser vil konsulentens opfattelse af organisationen og egen position aldrig være fuldkommen, men udvikle sig i takt med, og som del af, forandringsforløbet. Det er derfor centralt med en udforskende arbejdsform, som rummer flere analyseniveauer: hvad er de organisatoriske fænomener, som vi støder på, hvori består problemerne i den givne kontekst? Hvordan ændrer dynamikkerne sig i løbet af udviklingsprocessen, som vi potentielt kan forme og håndtere med specifikke interventioner? Der lægges i faget vægt på evnen til at reflektere over klientrelationen og over egen rolle som konsulent.
Faget fokuserer på arbejdet med at planlægge og designe interventioner i relation til konkrete organisatoriske problematikker og kontekster, og på at kunne gennemføre interventionsarbejde med en proceskonsultativ tilgang. Målet er at den studerende orienteres om forskellige interventionsmetoder og kan reflektere over metodernes relevans og effekter i organisatoriske forandringssammenhænge. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen forløber som en kombination af
oplæg, hvor vi i fællesskab gennemgår centrale teoretiske begreber,
samt praktiske øvelser, som giver mulighed for at omsætte pensum i
praksis og mærke interventionernes mulige dynamikker ’på egen
krop’.
Organisationsudvikling i Praksis udgør 206 arbejdstimer, som desuden kobler sig nært til arbejdet med faget Integreret Projekt i Proceskonsultation (som også udgør 206 arbejdstimer). |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Løbende feedback som del af den
øvelsesorienterede undervisning.
I forbindelse med fagets eksamen organiseres der desuden et 3 lektioners feedbackmøde, som både består af en fælles feedback til holdet og hvor vi derefter deler os op i tre grupper og arbejder videre med læringen fra eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bogkøb Anderson, Donald, L. (2010).Organization development: The process of leading organizational change.Sage: London.
Kompendium Købes i Aacdemic Books
Download Fremgår af lektionsplan på CBSlearn |