2018/2019 KAN-CPSYV0026U Psykologiske test som del af Målbar HR
English Title | |
Psychological testing as part of evidence based HR |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Med gæsteoptræden ved relevante personer inden for HR | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Basal viden inden for statistik og eller psykometri/psykologiske test. Hvis ikke, forventes det, at denne viden erhverves på egen hånd. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Fagets fokus er på, hvordan systematisk, datadrevet og evidensbaseret HR kan være med til at sikre mere kvalificerede og værdiskabende HR-beslutninger; Hvordan kan systematisk, datadrevet og evidensbaseret HR forstås og begrebsliggøres, samt hvordan kan der arbejdes med evidensbaseret HR på forskellige måder i organisationer? Dette kan blandt andet lede til bedre trivsel og forøget vækst for organisationen.
Faget omhandler væsentlige aspekter af HR som fx rekruttering, og hvordan der skabes træfsikkerhed i beslutningerne. Disse beslutninger er meget komplekse og indbefatter komplekse psykologiske forhold samt ofte uoverskueligt store mængder af information, der skal vægtes og benyttes på den rette måde for at nå den rette konklusion. Faget henvender sig til kommende ansvarlige inden for HR og ledere, og et af hovedformålene med faget er at give indsigt i uvurderlige værktøjer, som kan hjælpe med beslutningerne, og som kan være med til at bygge bro mellem teori og praksis.
I faget introduceres forskningsbaseret viden om effekter af HR-tiltag, og en række teoretiske og praktiske perspektiver på beslutningsprocesser i HR, herunder evidensbaseret og datadrevet HR, gennemgås.
I undervisningen er der stor vægt på forskellige psykologiske test til støtte for beslutninger, og der gives en introduktion til de mest basale statistiske begreber. Der vil være øvelser, der skal gennemføres i statistikprogrammet SPSS. Ligeledes bliver det muligt at gennemføre en mini-certificering i et specifikt testværktøj, så de studerende efterfølgende er kvalificeret til benyttelse af dette. Desuden trænes kompetencer til kritisk at vurdere eksisterende testværktøjer. Et andet væsentligt aspekt af datadrevet og evidensbaseret tilgang til HR-tiltag er klar kommunikation af resultater og anbefalinger til beslutningstagere, som også berøres i kurset.
Til hver undervisningsgang vil der indgå en øvelse. Øvelserne vil enten basere sig på teoretiske eller statistiske analyser/tolkninger af konkrete cases ud fra fx testresultater, eller de vil handle om de studerendes egne gennemførelser af psykologiske test, som bliver stillet til rådighed for de studerende.
Endelig vil der i kurset være gæsteoptrædener ved fagpersoner inden for HR. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget foregår over 5 hele dage spredt ud over
hele semestret. Dette giver fleksibilitet i semestret, men
arbejdsbelastningen er ikke mindre end i andre fag, og der skal
derfor påregnes det, der svarer til en uges forberedelse (ca. 30
timer) til hver gang.
Der er udstrakt studenterinddragelse, hvorfor de studerende blandt andet forventes; a) at lave præsentationer af dele af pensum, b) at deltage i gruppearbejde omkring cases med empiriske problemstillinger, samt c) deltage i øvelser med henblik på tolkning/forståelse af egne besvarelser af psykologiske test. Derudover forefindes tilbud om yderligere 5 undervisningslektioner, som er afsat til en minicertificering i et psykologisk testværktøj. Opsummerende: Faget indeholder 33 konfrontationstimer samt 5 timers certificering, som vil være frivillig. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i forhold til de øvelser, der bliver
præsenteret.
Quizzer med efterfølgende gennemgang af de rigtige svar. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Bøger:
Dawes, R. M. (1994). House of Cards. Psychology and Psychotherapy built on Myths. New York, NY: Free Press.
Gregory, R. J. (2014). Psychological testing. History, Principles, and Applications. Seventh Edition. Global Edition. Harlow, UK. Pearson Education Limited. ISBN: 978-1-292-05880-1.
Hedegaard Rasmussen, T. (2013). Målbar HR – en praktisk guide til datadrevet HR-ledelse. Dansk Psykologisk Forlag A/S
Kompendium
EFPA review model for the description and evaluation of psychological and educational tests. Test review form and notes for reviewers. Version 4.2.6. side 23-25 & 33-42.
Kirkebøen, G. (1999). Skjønn, formler og klinisk praksis: Hvorfor vurderer erfarne klinikere så dårlig enda de vet så mye? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 36, 523-536
Artikler
Guest, D. E. (2011). still searching for some answers. Human Resource Management Journal, 21(1), 3–13. http://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2010.00164.x
Hurtz, G. M., & Donovan, J. J. (2000). Personality and Job Performance : The Big Five Revisited. Journal of Applied Psychology, 85(6), 869–879. http://doi.org/10.1037//0021-9010.85.6.869
Kahneman, D., & Klein, G. (2009). Conditions for intuitive expertise: a failure to disagree. The American Psychologist, 64(6), 515–526. http://doi.org/10.1037/a0016755
Meyer, G., Finn, S., Eyde, L., Kay, G., Moreland, K., Dies, R., … Reed, G. (2001). Psychological Testing and Psychological Assessment. American Psychologist Copyright, 56(2), 128–165. http://doi.org/10.1037//OOO3-O66X.56.2.128
Rousseau, D. M., & Barends, E. G. R. (2011). Becoming an evidence-based HR practitioner. Human Resource Management Journal, 21(3), 221–235. http://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2011.00173.x
Schmidt, F. L., & Hunter, J. (2004). General Mental Ability in the World of Work: Occupational Attainment and Job Performance. Journal of Personality and Social Psychology, 86(1), 162–173. http://doi.org/10.1037/0022-3514.86.1.162 |