2018/2019 KAN-CPSYV1402U Proceskonsultation i praksis - løsningsfokuserede og narrative tilgange til konsultativ praksis
English Title | |
Process consultation in practice - solution focused and narrative approaches to consultative practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning at de studerende har
minimum 22,5 ECTS inden for psykologi og/eller HRM for at få plads
på valgfaget. Dokumentation skal sendes til cmp@cbs.dk.
Faget er et intensivt ugekursus, som foregår over een uge. Det afvikles både i uge 33 samt uge 42, 2018. Fagets eksamen ligger i umiddelbar forlængelse af kurset, dvs. i den efterfølgende uge (34 og 43) og består af en skriftlig, case-baseret eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Det er en forudsætning, at den studerende har været aktiv deltagende gennem hele undervisningsforløbet. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
PROCESKONSULTATION I PRAKSIS - Løsningsfokuserede og narrative tilgange til konsultativ praksis
På et poststrukturalistisk, kommunikationsteoretisk,
løsningsfokuseret og narrativt grundlag arbejder vi med forskellige
aspekter af konsulentens praksis. Undervisningen adresserer rollen
som konsulent, herunder skiftet fra en ekspert/rådgivende funktion
til en faciliterende/ikke-vidende position. Vi zoomer ind på ideer
om, hvad der skaber forandringer i organisationer, og hvordan
forandringer gøres holdbare og bæredygtige i den konkrete hverdag.
Og vi arbejder med, hvordan vi kan styre individuelle samtaler og
samtaler med grupper og organisationer, hvor relevante deltagere
inddrages på relevante måder.
Underviserne
Praktisk
Studiegruppe: Møde i studiegruppe om onsdagen, der varetages på egen hånd. Aktiv deltagelse i undervisningsforløbet er en forudsætning for at kunne bestå kurset. Kurset afholdes to gange i efteråret 2018, henholdsvis i uge
33 og i uge 42.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Oplæg, fælles refleksion, øvelser, live-demonstration, live-supervision, træning, video. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Løbende feedback | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bemærk at litteraturlisten er foreløbig, og at der kan forekomme ændringer inden kursusstart. Litteraturen består af to bøger samt et kompendie - alle dele kan købes i Academic Books.
Bøger
Berg, I. S. & de Jong, P. D. (2002): Løsningsfokuserede samtaler. Kapitlerne 1-6. Hans Reitzels Forlag.
Westmark et al. (2012): Konsulent – men hvordan? Kapitlerne 2-8. Akademisk forlag.
Kompendium
|