Læringsmål |
De studerende forventes efter at have fulgt faget
at:
- Demonstrere indsigt i HRD feltets praktiske problemstillinger
og teorier (herunder relevante personalejuridiske
perspektiver)
- Foretage analyser indenfor HRD-feltet baseret på pensum
(herunder selvvalgt litteratur)
- Sammenholde og diskutere HRD og HRM teoriernes begreber,
videnskabsteoretiske ståsted og bidrag til hinanden og feltet
- Forholde sig refleksivt og kritisk til praktiske
problemstillinger og teoretiske udfordringer i HRD-feltet
- Identificere og vurdere muligheder og begrænsninger i HRD
initiativer, i et individuelt, organisatorisk og erhvervsøkonomisk
perspektiv.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i
faget "HRM som teori og praksis", hvorfor tilmelding til
faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget "HRM som
teori og praksis". |
Prøve/delprøver |
HRM som Teori
og Praksis samt Human Ressource Development:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Bemærk at det kræver en dispensation at skrive
opgaven alene.
3 mands grupper eksamineres 45 minutter
4 mands grupper eksamineres 60 minutter; 5 mands grupper
eksamineres 75 min.. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med undervisningsforløbet er at at udvikle de
studerende til refleksive HRD praktikere, ved at
styrke deres teoretiske forståelse og analytiske kompetencer
ift. HRD feltet: de mange forskelligtartede praksisser,
som sigter mod at udvikle de menneskelige ressourcer i en
virksomheds sammenhæng.
Faget tager afsæt i læringsteori og teorier om organisatorisk
læring da disse ofte fungerer som en underliggende præmis for
mange HRD prakisser; uanset om det handler om kursusbaseret
kompetenceudvikling, talent management, vidensdeling eller
kreativitet. Vi vil læse tekster om forskellige læringsteorier (fra
behaviorisme til nyere social læringsteori), sætte fokus på
deres forskellige menneskesyn samt diskutere de læringsmæssige
dilemmaer og organisatoriske udfordringer, der opstår, når læring
og menneskelig udvikling foregår i spændingsfeltet mellem hensyn
til det enkelte individ, gruppen og organisationen som
erhvervsøkonomisk realitet.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
I faget anvendes forskellige undervisningsformer
for at understøtte fagets forskellige læringsmål. Forelæsningen vil
være et gennemgående format, men derudover vil de studerende også
skulle arbejde case-baseret, arbejde i grupper (hjemme og på
stedet), lave oplæg for hinanden, deltage i summeøvelser og
skriveøvelser. Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk,
norsk og engelsk. |
Feedback i undervisningen |
I forbindelse med undervisningen vil de
studerende i grupper skulle udvælge og præsentere en selvvalgt
artikel og/eller et HRD-initiativ. I forbindelse med præsentationen
af artiklen eller HRD-initiativet, som skal kobles til det øvrige
pensum, får de studerende feedback både fra medstuderende og fra
underviser. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
160 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
46 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Artikler
|