2018/2019 KAN-CPSYO1803U Integreret projekt i proceskonsultation
English Title | |
Integrated Project in Process Consultation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-12-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne
til at:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Det Integrerede projekt i Proceskonsultation fokuserer på evnen til at designe og planlægge interventioner i organisatoriske forandringssituationer, og til at gennemføre interventionsarbejde – med en proceskonsultativ tilgang og i relation til en organisation/klient. Fagets mål er at udvikle den studerendes evne til at arbejde praktisk med og i en konsultativ rolle, samt at reflektere over forskellige interventionsmetoders relevans og effekter i konkrete organisatoriske forandringsprocesser.
Faget er centreret omkring en konkret, selvvalgt case (en organisation/case de studerende selv finder og træffer aftale med) og trækker på det faglige indhold i fagene Organisationsudvikling i Praksis og Forandringsledelse (også 2. semester). Pensum, tilgange og redskaber fra de to andre fag skal således bruges, både i det konkrete arbejde med den selvvalgte case og i forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport (jfr. betegnelsen ’integreret’). |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen forløber som en kombination af en
central workshop (uge 8), samt en række gruppevejledningssessioner
(klyngevejledning). I begge aktiviteter er der plads til at de
studerende selv kan arbejde i forskellige roller og med forskellige
opgaver – i relation til proceskonsultativt arbejde. Den centrale
workshop er en Action Learning workshop, som bygger på idéen om en
læringsproces hvor deltagerne undersøger egne handlinger og
erfaringer mhp. udvikling og forbedrede præstationer – i samarbejde
med andre og i mindre grupper.
I udviklingen af projektet arbejder de studerende i grupper (2-4 personer) med en konkret forandringsopgave i en organisation, som de selv finder. Arbejdet med caseorganisationen udvikles i den enkelte gruppe og via tre klyngevejledningssessioner. Faget udgør 206 arbejdstimer, hvor langt hovedparten er gruppens arbejde med udviklingen af projektet. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Som del af workshop samt i klyngevejledningen.
Undervisning i faget Organisationsudvikling i praksis er desuden i
høj grad øvelsesbaseret, hvor drøftelser af arbejdet med det
Integrerede Projekt vil indgå.
|
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Forløbet trækker på litteratur fra fagene Organisationsudvikling i praksis og Forandringsledelse. |