2018/2019  MA-MMASV1603U  Generationsskifte og virksomhedsomdannelse

Succession planning and business transformation

Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Master
Starttidspunkt Forår
Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 35
Studienævnet for Master i Skat
  • Ole Aagesen - CBS Law
  • Skatteret/Tax law
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 04-06-2018

De studerende skal kunne anvende den juridiske metode i relation til reglerne for generationsskifte og virksomhedsomdannelse på en konkret, ukendt og kompliceret problemstilling indenfor området.
  • Kunne forklare og gengive de gældende principper i de retsregler, som gælder i relation til arv samt gave- og boafgiftme
  • Kunne identificere skatteretlige problemstillinger
  • Kunne vurdere om fakta i en konkret situation er relevant for den skatteretlige problemstilling
  • Kunne håndtere teknikken i relation til værdiansættelse og berigtigelse af overdragelsessummer
  • Kunne analysere den skatteretlige problemstilling med henvisning til de relevante retskilder og konkludere i form af løsningsforslag
  • Kunne argumentere for den foreslåede løsning på en skatteretlig problemstilling
  • Kunne reflektere over og argumentere for særlige problemstillinger, som generationsskifte i levende live og virksomhedsomdannelse samt aktieombytning giver anledning til
  • Kunne forklare skatteretlige problemstillinger og løsningsmodeller på et klart og korrekt sprog
Generationsskifte og virksomhedsomdannelse:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagbeskrivelse

Fagets formål er, at give de studerende indgående kendskab til og forståelse for mulige generationsskiftemodeller, som kan anvendes ved familieoverdragelse med skatteretlig succession i levende live og til mulighederne for at kunne gennemføre en virksomhedsomdannelse af en personligt drevet virksomhed samt en aktieombytning på kapitalejerniveau.

Indhold

Faget indledes med et modul i arveret samt gave- og boafgift. Det efterfølgende modul omfatter virksomhedsomdannelse og det sidste modul omhandler overdragelse af personlige erhvervsvirksomheder i levende live.

Efterhånden som forudsætningerne for at drive personlig virksomhed forandrer sig, kan der opstå behov for omdannelse af virksomheden til et kapitalselskab. En virksomhedsomdannelse kan gennemføres efter enten afståelsesprincippet eller efter successionsprincippet. De studerende får viden om og forståelse for retsvirkningerne ved en virksomhedsomdannelse og kan håndtere disse retsvirkninger for de implicerede parter.

Sammenhængen med de øvrige fag

Generationsskifte og virksomhedsomdannelse omhandler de særlige skatteretlige regler, som indtræder ved overdragelse af virksomheder i levende live, når personlige drevne virksomheder omdannes til kapitalselskab og når der etableres koncerner ved aktieombytning.

Faget er en overbygning på Erhvervsbeskatning, Kursgevinster og finansielle kontrakter, Udbytte og aktieavance samt Fast ejendom for så vidt angår generationsskifte i levende live og ved virksomhedsomdannelse med en eventuel efterfølgende aktieombytning.

Holdundervisning/​forelæsning i dagstimerne
Mundtlig feedback og flervejskommunikation