2018/2019 MA-MMPAO1012U Metode 1. år
English Title | |
Scientific Method 1st year |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 2 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 05-07-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||
Metodefagets formål er at styrke de studerendes
viden om og håndtering af en problemorienteret og problemstyret
projekttilgang.
Faget skal levere byggestene til den kompetenceprofil en MPA’er forventes at have – således skal metodefaget skabe grundlag for, at MPA’eren kan udvikle ’analytisk kraft’ (evne til analytisk tænkning), ’refleksionskraft’ (kompetence til kreativ analyse) og ’(selv)kritisk evne’ i relation til uddannelsens fag og projekter. I særdeleshed skal faget levere metodetilgange der korresponderer med 1. semester (ledelsesrum) og 2. semester (ressourcer). De studerende skal tilegne sig viden om videnskabelige positioner og metoder, så de kan foretage begrundede valg/fravalg i et projekt og dermed blive i stand til at arbejde stringent og konsistent i forhold til et projektdesign. Udprøvning af metodefaget tager udgangspunkt i 2. semesterprojektet |
||||
Prøve/delprøver | ||||
Faget har fælles prøver med | ||||
MA-MMPAO2005U | ||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||
Metodeworkshops på 1. semester
I første semester, med fokus på temaet Ledelsesrum, introduceres de studerende for fire elementer, som et elstruktureret projekt bør indeholde (i fire undervisningsgange):
De studerende arbejder med konkrete øvelser mellem workshoppene, der inddrages i undervisningen. Målet er, at de studerende får egen, praktisk erfaring i at arbejde med de fire elementer.
Metodeworkshops på 2. semester
Performance, ressourcer og resultater. Aktørnetværksteorien arbejder med et "symmetriprincip", der bl.a. indebærer, at man i analysen af sit empiriske materiale er særligt opmærksom på, hvilken rolle såkaldte non-humane aktører spiller, og hvilke relationer (netværk), de indgår i.
|
||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||
Hvilke pædagogiske former vil blive anvendt?
Undervisningen vil bestå af en blanding af dialogbaseret underviseroplæg (især på første semester), deltageroplæg, skriveøvelser og gruppe- og plenumdiskussioner. Undervisningen vil knyttes tæt til de øvrige fag, som de studerende undervises i med henblik på at gøre de metodemæssige problemstillinger så relevante for de studerende som muligt. |
||||
Feedback i undervisningen | ||||
Mundtlig feedback | ||||
Studenterarbejdstimer | ||||
|