2018/2019  MA-MMPGV5011U  Strategisk pædagogisk lederskab i skolen

Strategic educational management at school

Kursets ECTS 15 ECTS
Type Valgfag
Niveau Master
Varighed To semestre
Starttidspunkt Forår
Max. antal deltagere 30
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
  • Jørgen Søndergaard - Institut for Organisation (IOA)
  • Poul Erik Mouritzen - Institut for Organisation (IOA)
  • Ledelse/Management
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 28-06-2018

• Lede en strategisk pædagogisk udviklingsproces, der kontinuerligt skaber bedre undervisning og øget læring for eleverne.
  • Formulere deres egen vision for eleverne i deres skole og sætte konkrete mål for, hvad de ønsker at opnå i forhold til elevernes læring på både kortere og længere sigt
  • Analysere egen organisation og beslutningssituation fra forskellige synsvinkler samt skabe overblik til at arbejde systematisk med styrker og svagheder i organisationen.
  • Forstå sin rolle i og deltage i samspillet med den samlede forvaltning på skoleområdet.
  • Udarbejde og gennemføre en konkret plan for, hvordan de vil udvikle deres organisations kompetencer, funktionalitet og kultur, der er tilpasset til den konkrete situation og de særlige forhold og behov, som gør sig gældende på skolen.
  • Udvikle, kvalitetssikre og evaluere undervisning, læring og trivsel på skolen.
  • Få de forskellige aktører i og uden for skolen engageret til at være aktive deltagere i skolens udvikling.
  • Reflektere over og udvikle deres personlige lederskab og derigennem mere mod på rollen som strategisk pædagogisk leder
Strategisk pædagogisk lederskab i skolen:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Opgavetype Seminaropgave
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter

Eksamen i modulet ’Strategisk pædagogisk lederskab i skolen’ baseres på tre obligatoriske skriftlige opgaver, som skal afleveres undervejs i forløbet samt en afsluttende mundtlig prøve med udgangspunkt i opgaver og pensum. Omfanget af de skriftlige opgaver er 5-7 normalsider for henholdsvis SWOT-analysen og casen. Den skriftlige opgave om udviklingsplanen er begrænset til 15 normalsider, med mulighed for at vedlægge dokumentation i begrænset omfang i et bilag. Den mundtlige eksamen varer 30 minutter inkl. votering.

Strategisk pædagogisk lederskab i skolen bygger på en filosofi om, at den, der vil gøre en forskel, skal forstå sine omgivelser, skal vide, hvad der skaber resultater i skolen og skal forstå sig selv. Forløbet indledes med disse tre temaer, der tilsammen udgør grundforudsætningerne for et vellykket og effektivt strategisk pædagogisk lederskab:

• Skolen i organisatorisk perspektiv, hvor der fokuseres på, hvordan man gennem forskellige synsvinkler kan analysere og forstå sine omgivelser – både de nære i form af skolens medarbejdere og elever og de øvrige aktører på lidt mere afstand fra skolens dagligdag.
  • Viden om elevers læring, hvor der er fokus på de centrale elementer i skolens praksis, hvor der er evidens for gode resultater på elevernes læring samt ledelsens forskellige muligheder for at påvirke elevernes læring i skolen gennem udvikling af skolens organisation, arbejdsformer og kultur.
  • Det personlige lederskab, hvor der er fokus på at forstå sig selv i lederrollen – betydningen af personlige værdier, motivation, sociale kompetencer, håndtering af magt og autoritetsrelationer samt evne til at reflektere over og udvikle sit personlige lederskab.

Faget fortsætter derefter med skoleudvikling og forandringsledelse, hvor deltagerne arbejder med en udviklingsplan til at øge elevers læring i deltagernes egne skoler. I denne del af forløbet vil der ud over anvendelse af indsigter og færdigheder fra de tre første temaer også blive arbejdet med forskellige tilgange til strategisk ledelse af forandringsprocesser.

Undervisningsformerne omfatter en blanding af korte forelæsninger, cases, øvelser, gruppediskussioner, netværksaktiviteter, coaching og arbejde med strategiske ledelsesudfordringer i egen praksis under vejledning af kursuslederne og i tæt samspil med erfarne erhvervspsykologer. Hertil kommer et antal gæsteforelæsninger. Forløbet tilrettelægges, så deltagerne introduceres både til den nyeste forskningsbaserede viden på området og til konkrete eksempler og erfaringer fra danske skoler.

Opbygningen og dyrkning af netværk indgår som en naturlig del af forløbet. Deltagerne inddeles fra starten i et antal netværksgrupper, som forudsættes at løse opgaver sammen og yde gensidig sparring under hele forløbet. Foruden de egentlige undervisningsdage må derfor påregnes mindst to netværksmøder.
TBA
Forberedelse 100 timer